THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

de setter pris på norge. sånt blir det selvfølgelig bråk av

Kåringen av Norges beste reiselivsperle brygger opp til bråk i reiselivsbransjen. Selvsagt. Men jeg synes de kunne spart seg sutringen.

Er det slik at noen kan arrangere kåringer mens andre skal la være?

Reiselivsmessa Reiseliv 2012 på Lillestrøm har i flere år slitt med besøkstallene og oppmerksomheten. Det vil si, oppmerksomhet har det blitt, men det har vært litt vel mye fokus på sykende omsetning og besøkstall, mener messearrangøren på Lillestrøm.

Etter å ha besøkt messa i en årrekke skal jeg være den første til å bifalle nyvinning og utvikling. Dyr parkering, dyr inngangsbillett, dyr (og dårlig matservering)  og en messe som egentlig bare har vært et gigantisk katalogstativ. Det har ikke manglet på grunner til å vende messa ryggen.

Dessverre har utstillerne gjort det samme. Og da holder det ikke i lengden.  De fleste som bryr seg om norsk reiseliv har etterlyst nyskaping. Og sist høst kom en av dem: Kåringen av årets reiselivsperle "Perle 2012"

 

Bilde: Odd Roar Lange

En lang rekke reiselivsbedrifter og destinasjoner ble invitert til å melde seg på i konkurranse. Drøyt 150 svarte ja. Jeg aner ikke hvorfor så mange av de 7000 inviterte ikke ble med. Kanskje skyldes det at de ikke hadde lyst, ikke følte seg kompetent til å vinne, ikke hadde lest eposten osv. Dersom Norges Varemesse og Reiseliv 2012 gjør en god jobb blir det garantert flere neste år.

I Aftenposten (sitert i  Travel News) kan jeg lese:

– Reiselivsmessen gjør alt for å få omtale for en messe som er i ferd med å dø ut, sier direktør Terje Devold i 62 grader Nord, som blant annet eier Union Hotel, og fortsetter: – Hos oss havnet invitasjonen i søppelboksen.

En uvanlig arrogant kommentar, synes jeg.

I juryen sitter

  • Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge
  • Hilde C. Solheim, Virke
  • Anders Wyller, Vagabond
  • Erlend Ellingsen, Travel News
  • Jan Grønbech, Google
  • Arne Hjeltnes, programleder "Det norske måltid"

Tidligere var også Kristin Gyldenskog fra NHO Reiseliv med i juryen. men hun har trukket seg. I følge Travel News skyldes det at Aftenposten har gjort henne oppmerksom på at bare 2 prosent av norske reiselivsbedrifter er med i kåringen...

– Jeg har bestemt meg for å trekke meg som jurymedlem på bakgrunn av de opplysningene Aftenposten har forelagt meg, sier hun.

Jeg håper hun er feilsitert. For hva slags begrunnelse er dèt. Burde ikke en sjekke slikt før en sier ja? Er hun blitt lurt av arrangøren?  Eller er det et øyeblikks panikk. Ikke vet jeg, men jeg håper på en oppklaring.

Det kunne sikkert vært fristende for arangøren å plukke ut en lettvekterjury. De gjorde det motsatte. De lot også representanter fra reiselivet få være med i nominasjonsprosessen, frem til juryen plukket ut 15 kandidater som skal stemmes fram til èn vinner. Vinneren kåres under reiselivsmessa i 1. mars.

Travel News prøver å latterliggjøre at 14 av de 15 ikke ligger i nærheten av en by. (Det er riktignok feil).

Flesteparten av de 150 bedriftene holder til ute på øyer og holmer, inne i dalbunner og oppe på fjellet. Bortsett fra Dyna Fyr innerst i Oslofjorden, ligger ikke en eneste av finalistene i nærheten av en by, raljerer oslobaserte Travel News.

Er det noen av de femten som ikke fortjener finaleplass i 2012?

Og selv om flertallet riktignok ligger i bygde-Norge så er det strengt tatt en styrke fremfor en svakhet. Dette er kåring av Perler. Ikke storbyhotellkåring. At ikke samtlige norske reiselivsbedrifter er med dette første året er vel neppe noe problem - eventuelt ikke for andre enn NHO Reiseliv og Travel News.

Når idretten kårer året fotballspiller så er neppe samtlige linsensbetalende spillere med på lista som juryen skal evaluere. Det er heller ikke alle utgitte plater i Norge som meldes inn som Spellemannspriskandidater. Og slik kan jeg fortsette med andre priser også. Vi kan tåle at 150 kandidater er med og at vinneren kan kalles Årets Perle 2012.

Og dersom den arrogante holdning til kåringen som Terje Devold (om han er korrekt gjengitt) viser i Aftenposten er jeg mer bekymret over holdningen til deler reiselivet enn for selve kåringen. Selv om jeg selvsagt er enig i at dette er en kåring for å skaffe seg positiv PR. Samtidig som det er en anledning til å kåre et godt sted å reise i i 2012. Jeg tror de femten finalistene får flere gjester gjennom deltagelsen.

Og: hovmod står alltid for fall.