Bønder i by´n

Reiselivs-Norge setter kursen mot hovedstaden. Oslo er blitt landets store reisemarkedsplass for noen dager.

Noen reiselivsfirma har valgt å flytte hele salgsorganisasjonen fra distrikts-Norge til Oslo februar og mars for å treffe de store kundene på deres hjemmebane. Reiselivsmesser og -aktiviteter skjer på rekke og rad. Classic Norway har flyttet fra Molde til Oslo S etter at de i fjor gjorde et tilsvarende reise- og salgsstunt på Gardermoen. Onsdag 7. mars er det slår Romsdal og Nordmøre sammen sine krefter og arrangerer en stor reiselivssamling i Gamle Logen. Hit kommer en rekke kjendiser som skal bidra til å sette fokus på Møre og Romsdal. Molde FKs manager Ole Gunnar Soskjær blir en av disse.

Trønderkveld. I  kveld setter Trøndelag Reiseliv sin  region i fokus i Oslo. Og da først og fremst som kurs- og konferanseregion og som reisemål. Det er andre året på rad reiselivsaktører som hoteller, opplevelsesbedrifter og destinasjonsselskaper inviterer inn bedriftskunder og reisebyrå til en aften for å motivere dem til å legge arrangementer og ferieturen sin til Trøndelag. Det er over 160 påmeldte kunder, en fordobling i forhold til 2011, og  25 s utstillere som ønsker og by på seg selv overfor Østlandsmarkedet.

Gjestene på Trønderaften får oppleve smaken av Trøndelag med gode råvarer og kreative kokker under Oi Trøndersk Mat og drikke regi, Paul Ottar Haga som konferansier og Karin Fevaag Larsen som inspirator/motivator i hverdagen.

Gjestevekst. Sør-Trøndelag hadde en vekst på 16,1% i kurs og konferansedøgn i 2011 i forhold til året før. Landsgjennomsnittet i samme periode var en økning på 1,5%. Nord-Trøndelag hadde en tilbakegang på 2 %. I begge fylker ble det en vekst i ferie/fritidssegmentet fra 2010 til 2011. Nord-Trøndelag fylke ferie- og fritidssegmentet hatt en vekst på 5,6 % som utgjør ca 6700 overnattingsdøgn mens Sør-Trøndelag har en vekst på 13,3% som utgjør en økning på hele ca 66.000 overnattinger. Dette er over landsgjennomsnittet som er på 5,3%.