THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Blå regjering lager blåmandag for reiselivet

I årevis har de etterlyst en regjering som satset på reiseliv. De jublet når det ble regjeringsskifte. Nå kan jubelen komme til å stilne.

Hv a er utsiktene til norske reiseliv når ikke regjeringen vil være med på laget? Foto: Odd Roar Lange

For satsingen på norsk reiseliv ble aldri noen satsing - tvert i mot. Etter regjeringsskiftet har det vært en lang nedtur for reiselivet i Norge.

Pengene forsvant

Det startet med forhåpninger om en lovet og mye omtalt reiselivsmilliard - og egen reiselivsminister. Etter noen måneders venting ble det klart: reiselivsmilliarden var ingen milliard. Ikke var det friske penger å hente - og det var i beste fall ikke mer enn halvparten av en milliard i potten. En  pott som hadde vært der hele tiden, men som nå skrumper inn.

I samme åndedrag ble det kjent at incentivpengene til sammenslåing av reiselivsdestinasjoner var redusert. Fra 16 millioner - til 12 millioner og de 12 skal deles med flere andre næringer.

Foto: Odd Roar Lange

Julenissen forsvant

Eigil U. Rian, som hadde vært regjeringens sendebud fra reiselivskonferanse til reiselivskonferanse. Med flotte taler og foiler om pengestrømmen som skulle komme så snart 400 destinasjonsselskapene hadde funnet sine nye ektefeller. men han fikk snart en formidabel oppgave. Han skulle fortelle det samme reiselivet at det ikke var noen grunnfinansiering å hente.

I Romsdal og Nordmøre var det stort påtrykk fra både politikere og media om at sammenslåing måtte gjennomføres uansett. De fikk incentivpenger til å løse oppdraget. Og interne personellutfordringer gjorde at en sammenslåing var det beste, selv om pengene som ventet i enden forsvant.

Andre steder gikk lufta ut av sammenslåings-ballongen. I flere regioner har arbeidet stoppet helt opp. Og regjeringen har verken pisk eller gulrot på lager.

Det er klart for de første av 13 retter hos Bakgården i Trondheim. Foto: Odd Roar Lange

Millionene forsvant

I dag ble det kjent at finansminister Siv Jensen for andre gang på ett år reduserer bidraget til Innovasjon Norges reiselivsavdeling.

Årets innstramming er på ca 40 millioner i forhold til i fjor. Og fra før er det kuttet 25 millioner kroner.

I tillegg er det kuttet i de statlige tilskuddsmidler (virkemidler). Det er dramatisk for en næring som sliter veldig med å bli lønnsom.

Årets budsjettforslag

455,2 millioner kroner skal ut til fordeling. 205 millioner skal brukes til innovative satsinger og støtte til bedrifter som kan sørge for vekst i reiselivsbransjen. Denne potten er redusert med 40 millioner kroner.

250,2 millioner skal til "Innovasjon Norges internasjonale  virksomheter" (antageligvis kan dette leses som utenlandskontor) . Og da er det verd å merke seg at det ikke bare er reiselivet som nyter godt av pengene. Det gjelder alle deler av Innovasjon Norges utenlandsoppgaver: Det som tidligere var Eksportrådet, Patentkontoret, Industribanken og SND.

Annonsene forsvant

Når det kuttes 40 millioner markedsføringskroner er det svært alvorlig. Noe av pengene skulle rett ut av landet og bruks på utenlandske marked.

Den andre delen blir nå borte fra norske medier. Og med synkende medieannonsering i Norge vil interessen for reiseliv synke.

Fordi verdifull annonsering blir borte fra norske aviser, nettsteder og blader. Nå er det ikke slik at annonser fører til at journalistene hiver seg rundt. Men redaksjonsledelsen prioriterer naturligvis temaartikler og bilag der det er mulig å finansiere utgivelsen.  Med færre annonsekroner blir det også sikt færre reportasjer.

Velkommen til Svinøya Rorbuers restaurant, Børsen spiseri. Foto: Odd Roar Lange

Regjeringen forsvant

At halvparten av pengene fra staten havner i utlandet er også grunn til å undre seg over. Særlig med tanke på at den virkelig kjøpesterke og lett påvirkelige gruppen av kunder befinner seg i Norge fra før. For hotellet, rib-eieren, raftingfirmaet og restauranten er det knekkende likegyldig om gjesten er norsk eller dansk. Nordmenn betaler fullpris - mens danskene kjøper via rabatterte kampanjer. Mange norske reiselivsaktører jubler etter årets sommer - takket være nordmenn som reddet den økonomisk. Vi har gjenoppdaget Norge. Nå gjelder det å smi mens jernet er varmt. Få norske journalister til å skrive mer om Norge, og annonsere i norske medier. Få nordmenn til å feriere her, legge events hit og oppleve Norge i kajakk i elva og på fjordene, på sykkel i fjellet, på fyrferie ved kysten.

Norge er fortsatt vårt nærmeste ferieland. Det hadde vært bra om regjeringen oppdaget det - før det er for sent.

Velkommen til Norge.