Petter Stordalen: - Ta med deg resten av maten hjem
Derfor er det ikke flaut å ta med restaurantmaten hjem, mener hotellkongen.
Hvordan kan vi spise verden bedre? Det lurer Petter Stordalen og Nordic Choice Hotels på. Og nå starter årets jakt matentreprenører i Norden som har den beste ideen for hvordan man kan spise verden bedre.
I forbindelse med årets Local EAT Award innfører Nordic Choice Hotels tilbud om doggy bag på sine restaurantkjeder Kitchen & Table i de store byene i Sverige og Norge, og hotellrestaurantene Brasserie X. Nå skal gjesten alltid få tilbud om doggy bag dersom de ikke spiser opp hele måltidet.
Vi vil ta med maten hjem
-Vi vet to ting. Én: en tredjedel av all mat som produseres i verden kastes, og to: 55 % av nordmenn ønsker at restauranter skal tilby doggy bag dersom man ikke spiser opp all maten på restaurant. sier Petter Stordalen som eier Nordic Choice Hotels.
- Derfor slår vi et slag for doggy baggen. På den måten kaster vi mindre mat og du får nyte hele måltidet. Bra for lommeboka, bra for klima. Dette er vårt lille bidrag til å spise verden bedre, men vi er sikre på at det finnes tusenvis av andre gode ideer der ute. De ideene vil vi finne og løfte gjennom Local EAT Award,
En undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Nordic Choice Hotels viser at 55 % av nordmenn i ganske stor eller svært stor grad ønsker å bli spurt om doggy bag når de er på restaurant og har mat igjen på tallerkenen.
Innføringen av doggy bags skjer i april 2016, samtidig som hotellene i Nordic Choice Hotels skal påbegynne den årlige jakten på nye matløsninger.
Mindre svinn
Local EAT Award arrangeres i samarbeid med EAT Initiative og NHO.
-Vi vet at mye av svinnet kommer fra tallerkenen. Å tilby Doggy Bag er en fin måte å synliggjøre at all mat har en verdi og fortjener å bli spist, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder.
Dette er Local EAT Award
Local EAT Award ble initiert av Nordic Choice Hotels i 2013 og bakgrunnen for konkurransen var ønsket om å finne svar på hvordan vi kan spise på en måte som er bra for helsa, dyrene og klima.
Nordic Choice og NHO jakter gjennom Local EAT Award på nye matentreprenører. Det gjelder alt fra nye dyrkingsmetoder til matavfallshåndtering, fra innovativ produksjonsteknologi til alternative råvarer og smarte tjenester. Førstepremien er 100 000 kroner.
Her kan du lese mer om Local EAT Award.