Derfor er det bra for deg om Ryanair flyr sin veg
Flyseteavgiften kan være bra for passasjerene - på flere måter.
Ryanair er mer avhengig av norske flypassasjerer enn flypassasjerene trenger Ryanair. For hvis Ryanair forsvinner fra Rygge vil det ikke bety at vi flyr mindre, men velger andre selskaper.
Og når mange ser mørkt på den nye seteavgiften er det ikke sikkert at det er noen grunn til dét.
Dette koster det
Siv Jensen (FrP), som passer den norske pengebingen, har bestemt seg: Det blir flyseteavgift fra 1. juni.
88 kroner per flytur innenlands, 80 kroner for flyreiser til utlandet, og ingenting for flyreiser fra utlandet til Norge. Det betyr at gebyrverstingen Ryanair, med hele 58 ulike gebyr på egen meny, kan komme til å fly sin veg.
De har i alle fall truet med at de trekker seg ut fra Rygge flyplass ved Moss. Det er kanskje bare tomme trusler, slik de har for vane å komme med.
Eller - prisen er sju kroner dyrere enn å ta med en koffert på Norwegian....
Ryanair har gitt flypassasjerer svært lave flypriser - og svært dårlig servicegrad. Særlig hvis noe uforutsett har skjedd. Men det første har trumfet det siste, og nordmenn har akseptert prisen for en billig billett.
Dersom du bytter til et annet flyselskap med bedre service og gode arbeidsvilkår er det også mye større sjanse for at du får det du har krav på dersom flyet er forsinket.
Det blir bedre forhold for andre selskap både innen Norge og for deg som reiser til populære reisemål i Tyrkia, Hellas eller Spania - for å nevne noen.
Hvem betaler?
- Jeg vil påpeke at prisen for de billige billettene i Ryanair betales av crewet - pilotene og kabinbetjentene, skriver den tidligere Ryanairpiloten i dette leserbrevet.
Han fortsetter: Vi var påkrevd å opptre som selvstendig næringsdrivende. Det var ingen fagforening, så selskapet kunne skalte og valte med crew som de ville. Det vil si at dersom man sa noe, ble syk eller gravid eller gjorde en feil, var det rett ut. Crew måtte betale sine egne kurs og annen opplæring, uniformer, ID-kort og til og med opphold for overnatting der selskapet måtte finne det formålstjenlig at man skulle fly fra til enhver tid.
Man hadde heller ingen lønn under opplæring og kursing. 70- 80 prosent av pilotene i Ryanair var på det tidspunktet engasjert på denne måten, og siden jeg kjenner folk som flyr der nå, kan jeg bekrefte at det fortsatt er slik.
Denne praksisen strider imot den norske arbeidsmiljøloven på alle punkter, skriver han.
Dersom Ryanair forsvinner kommer norske reisende til å finne seg andre selskaper å fly med. Derfor er det ikke sikker at miljøgevinsten blir så stor. Men nye flytyper og nytt flydrivstoff er mer miljøvennlig enn tidligere.
Hva med arbeidsplassene som blir borte?
Folk som jobber på Rygge påpeker at det har vært en god og trygg arbeideplass. Kanskje god, men ikke trygg. Med en kommersiell, privat flyplass som har satset nesten alt på ustabile Ryanair kan man ikke kalle det for trygg arbeidsplas. Flyplassledelsen har jobbet hardt de siste månedene for å finne en løsning.
Jeg håper de finner en som er bedre enn Ryanair eller selskaper som Wizzair, der pilotene må kjøpe flybillett for å jobbe! De trenger nemlig flytimer for å beholde sertifikatet, og i et trangt arbeidemarked er dette vrient.
Prisen for min og din flybillett har minst to sider.
1000 arbeidsplasser er veldig mye. Særlig hvis de forsvinner. Spør bare de ansatte i oljesektoren. 27 000 arbeidsplasser er borte de to siste årene.
Men det er altså ikke regjeringens skyld dersom Rygge flyplass blir nedlagt og arbeidsplasser blir borte. Den skylden har Ryanair fullt og helt alene.
Hva skjer nå?
Så spørs det hva som skjer med de tre Widerøerutene som også skulle forsvinne hvis det ble flyseteavgift. Widerøe innførte på eget initiativ flyseteavgift to måneder for tidlig og stakk pengene i egen lomme. SAS og Norwegian har foreløpig avventet. Men prisøkning blir det helt sikkert - uten at vi kommer til å fly mindre av den grunn. Kanskje bare med andre selskaper enn Ryanair - forhåpentligvis.