THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik bruker du Instagram for å skaffe deg gjester og kunder

600 millioner har Instagramkonto. Vil du ha besøk av noen av dem?

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Her er ti tips som kan gi bedriften din flere gjester og kunder. Eller som hjelper deg å selge turer og opplevelser. 

Hvem er brukerne?

Tall fra Ipsos og TNS Gallup viser at 2,2 millioner personer over 18 år i Norge har en instagramprofil. Tar vi med personer under 18 år så ligger tallet en del høyere. Drøyt halvparten av brukerne oppgir å bruke Instagram hver dag. Og undersøkelsen viser at og brukerne som har hatt Instagram lengst også er de som bruker bildedelingstjenesten  aller mest mest. Det er flest unge som bruker Instagram, men anleden eldre personer øker. Og nær 60 prosent av brukerne er kvinner.

10 gode tips

1. Først og fremst må du skaffe en instagramkonto der du har lagt inn kontaktdata og nettside. Styr unna tullenavn. Bruker gjerne firmanavnet ditt slik at brukerne kobler firmaet ditt til bildene.

2. Ta ett bilde hver dag. Og det må være et bra bilde. Dersom du ikke har det - dropp posting av bildet.

3. Gjør det enkelt. Styr unna de veldig kreative appene. Ikke bruk titalls unyttige #hashtags eller lenker. Men lag en hashtag som er unik for firmaet ditt. Bruk den og del den.

4. Bruk hashtags på en lur måte. Nei, du skal ikke bruke #likeforlike , #teamfollowback #followforfollow osv.
Det er mulig du kan skaffe deg noen ekstra følgere på kort sikt.  Men det er ikke disse som kommer på besøk til deg eller som vil handle hos deg. Altså: styr unna. Derimot kan hashtager som handler om det du driver med være veldig nyttig. Bruk slike så ofte du kan #landskapes #mountains #fjords #hiking osv.

5. Trodde du selfie var bortkastet?  Det er det ikke. Folk vil gjerne se hvem som jobber hos deg. Gjerne også bilde av deg. Ta bilder av de ansatte, og skriv gjerne hva de heter (i alle fall minst fornavn). Jeg snakker selvsagt om fine bilder der vi ser at de ansatte trives.

See this content in the original post

6. Legg inn instagrambildene å hjemmesiden din. Og siden du har en unik hashtag #dittfirma så kan du fange opp når andre bruker den, og disse bildene legges på din side. Husk også å merke bildene med location (stedet de er tatt)

7. Bruk video. Instagram lar deg legge ut små filmer. Bruk denne sjansen. Dette skaper ekstra aktivitet og interesse. Film utsikt, god mat, de ansatte, morsomme øyeblikk osv.

8. Noen mener du bare skal bruke mobilkamera og poste bilder i nåtid. Det er «gammeldags» instagrambruk. Bruk gjerne et større kamera enn mobilen når det er mulig. Det blir bedre bilder. Send bildet til deg selv på epost, lagre det og last det opp i instagramfeeden senere. Dessuten er de fleste mobilkameraene i dag så gode at de utmerket kan brukes til instagrambildene dine. Husk godt med lys.

9. Vær systematisk. Instagram er større enn twitter. Dersom du poster bilder og merker dem med hashtager som nevnt over så vil du se at du får flere og flere som følger deg og som deler bildene dine. Bedre kan det ikke bli.

10. Vær tålmodig. Dersom noen vokser fra 10 til 10000 følgere på en dag så er de enten veldig, veldig kjent, eller så har de kjøpt seg følgere. Det siste skal du aldri gjøre.  Jeg gjentar: aldri!

See this content in the original post

Lykke til med instragramkontoen din. Vil du se på min så finner du den ved å søke opp @thetravelinspector eller ved å ta en kikk på www.instagram.com/thetravelinspector

Trenger du hjelpe med Instagram eller vil du ha et kurs for deg og dine medarbeidere?
Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?

Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no

See this content in the original post

Fikk du sett disse:

See this content in the original post