THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Ny rikssatsing på reiseliv og event

Kjøper eventgigant. Dette skal de gjøre

Bakre rekke fra venstre: Thomas Strandskogen (Z Event), Arild Holm (Reisverket), Silje Ytterdal Hopland (DSD Explore), Inger Hilde Knutsen (Z Event), Egil Borgersen (Z Event). Foran fra venstre: Andreas Kvernflaten (Y Story), Terje Hatlen-Stokke (DSD Explore), Mona Øverengen (Z Event). Foto: Kilian Munch.

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Høsten er her, og nyhetene fra norsk reiseliv strømmer inn. Og reiselivet rigger seg for nye satsinger etter pandemien.
Sist ut er nyheten om at Z Event innlemmes i DSD Explores landsdekkende satsing mot reiseliv og event.

Bergensbaserte DSD Explore har gjennomført flere investeringer de siste to årene med å kjøpe selskapene XXLofoten, Fjord Travel Norway og Crazy Coyote Events.
Nå styrker de satsing med investering i Z Event-gruppen. Ambisjonen er å bygge det de omtaler som «Norges mest fremoverlente reise- og eventselskap».

Suksess

Z Event er et av landets ledende eventbyråer. De har mer enn 16 år bak seg med flere tusen event og digitale sendinger. Z Event beholder navnet og merkevaren, og har sitt hovedsete i Oslo.
- Suksessen til selskaper i og rundt DSD Explore er sterkt avhengig av mennesker. Vi mener det er en svært god kulturell kobling mellom DSD Explore og Z Event hvor begge parter er motivert for å være med på en vekstreise og skape noe større sammen.
Z Event vil være event-motoren i DSD Explores videre vekststrategi, hvor ambisjonen er en ekspansjon på sentrale lokasjoner i Norge, sier Terje Hatlen-Stokke, konsernleder i DSD Explore.
- Vi deler de samme verdiene og drømmer om det samme. Det kjennes som et ekte partnerskap og ikke et oppkjøp, når vi nå får et norsk familieeid konsern i ryggen, sier Thomas Strandskogen, adm.dir. i Z Event.
- Vår bransje er i store endringer. Nå får vi en profesjonell eier som gir oss muligheten til å utvikle oss videre, fortsetter Mona Øverengen, byråleder i Z Event.

Med i Z Event gruppen er også reiseselskapet Reisverket og kommunikasjonsbyrået Y Story.

- Å bli del av DSD familien gir oss muligheten til å skape en unik, landsdekkende event og reise operatør som ingen er i nærheten å matche, sier Arild Holm, grunnleggeren av Reisverket.
Y Story ble startet i 2017, og har en sterk posisjon innen strategi- og endringskommunikasjon.
- Kommunikasjonsfaget blir stadig viktigere i identitets- og kulturbygging, og vi gleder oss stort til å vise oss frem for nye oppdragsgivere både i og utenfor familien, sier Andreas Kvernflaten, adm.dir. i Y Story.

Alle aksjonærene i Z Event gruppen reinvesterer i DSD Explore.

- Å reise er forbundet med store og små drømmer, enten det er privat eller med bedriften, og vår felles oppgave er å oppfylle disse drømmene.
Men det finnes også flere drømmer vi i DSD Explore er opptatt av: nemlig levende lokalsamfunn. Gjennom store og små selskaper som nå bringer aktiviteter og reisende til hele Norge, vil vi bidra til robuste helårlige lokale arbeidsplasser, avslutter Terje Hatlen-Stokke.

Foto: Kilian Munch.


Om DSD og DSD Explore

DSD AS er et familieeid norsk investeringsselskap med røtter fra 1855 som utvikler selskaper og investerer i mennesker innen sektorene hav, mobilitet, reiseliv og helse.
Det Stavangerbaserte DSD-konsernet har i dag eierskap i en rekke selskaper med 5.600 ansatte totalt, og en samlet årlig omsetning på over 5 milliarder kroner.  
DSD sin reiselivs- og eventsatsing er organisert gjennom DSD Explore, med base i Bergen.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.