Fra «Årets flyselskap» til årets minst pålitelige
Når skal det igjen bli mulig å stole på Widerøe?
(ODD ROAR LANGE): I januar ble flyselskapet Widerøe kåret til «Årets flyselskap» under stor festivitas i Oslo. I år er de en soleklar favoritt til den langt mindre populære «årets minst pålitelige flyselskap».
Nye partnere - nye problemer
løpet av det siste året har lille Widerøe inngått samarbeide med giganter som Norwegian (på innelandsruter), Air France og KLM. Passasjerene skal kunne starte reisen på en lokal flyplass i Norge, for deretter å fly videre med ruter hos de store selskapene. Men, det hjelper så lite når Widerøes fly ikke går.
Hva skjedde med pålitelige Widerøe?
I årevis har flyselskapet Widerøe vært en garantist for at passasjerene kom frem i tide. Når uværet herjet på kysten stilte Widerøe med fly og mannskap som sikret at passasjerene kom seg trygt og sikkert avgårde. Selskapet lot seg ikke stoppe selv om flyturen til tider kunne være en dans gjennom lufta. Ikke slik å forstå at Widerøe tok av under forhold som var farlige. Sikkerheten kommer alltid først. Men, selskapet hadde flymateriell og personell som leverte det kundene forventet: avgang etter tidtabell og landing som forventet.
Når avtalene brytes
I løpet av de siste månedene er flyreiser med Widerøe blitt en slags risikosport for alle som er avhengig av å komme frem til avtalt tid. For næringslivet har Widerøe blitt en svært kostbar samarbeidspartner, fordi flyavgang etter flyavgang er blitt kansellert. Flere hundre kanselleringer bare i sommer. Og marerittet fortsetter utover høsten. Uten at selskapet så langt har vært i stand til å løse problemene. Løftene har vært mange, løsningene har vært få.
Dersom det er viktig å rekke frem i tide så har flere og flere flypassasjerer heller valgt å bruke tid og penger på alternative løsninger. Selv om det betyr lengre reisevei og fordyrende løsninger.
Staten har allerede varslet at de vil kreve tilbakebetalt deler av statsstøtten fordi selskapet har for mange forsinkelser og kanselleringer.
Fine ord hjelper ingen
«En rekke utfordrende driftshendelser» kaller Widerøe selv det som har hendt de siste dagene. Der 12 av flyene på settes på bakken. Nå må Widerøe leie inn nye fly, men det er ikke sikkert de har mannskap som kan operere disse flyene.
Widerøe har dessverre ikke vært i nærheten av å klare å håndtere problemene som har oppstått. Passasjerer har sittet time-etter-time på flyplasser rundt om i landet, mens de venter på beskjed om de i det hele tatt kommer seg av gårde. Situasjonen er blitt uholdbar for passasjerene. Og den er uholdbar for flyselskapet. Det er dessverre bare sistnevnte som kan gjøre noe med det. Mens vi andre får klare oss som best vi kan.
Utlandet
Flyselskapet som er Nordens største regionale flyselskap ble etablert for 83 år siden og flyr til 43 destinasjoner i Norge, samt til destinasjoner i utlandet. 60 prosent av virksomheten er rene kommersielle flyvninger, mens de resterende 40 er anbudsflygninger på oppdrag for staten til norske regionale lufthavner.
I løpet av det siste året har selskapet startet ruter til Hamburg, Gøteborg, Liverpool, München, Billund og London. Det hjelper dessverre lite når de ikke er i nærheten av å håndtere alle passasjerer på hjemmebane på tilfredsstillende vise. Det er sterkt kritikkverdig på vegne av passasjerene, og forunderlig at de mangler evne til å løse vanskene - måned etter måned.
Kan jeg stole på dem igjen?
Jeg skal reise flere ganger mellom reisemål på Vestlandet de kommende månedene. Widerøe ville under normale omstendigheter vært et soleklart førstevalg. Nå inngår de ikke en gang i planene.
Jeg tar heller en omvei på mer enn den dobbelte av reisetiden av reisevegen. Det er på ingen måte synd på meg. Jeg er reisevant og vet hvordan jeg kan løse flokene. Jeg er mer bekymret for de andre akterutseilte. Og for å omskrive et tidligere Widerøe-slagord:
Jeg kommer meg frem - sånn helt uten Widerøe.