Kan Farmen-kjendiser får deg til å drømme om Telemark?
TV-kjendiser og Askeladden skal få deg til å endre vinterferievaner
(ODD ROAR LANGE): En gang i tiden kunne man bruke betegnelsen «hele norges» om en person. I en tv-tid der deltagere kommer og går i stort tempo er dette mye vanskeligere. Å bli husket som Farmen-deltager, Norske Talenter-finalister eller 71 grader-nord-eventyrer er neimen ikke lett. Hvor fote må vi ikke ty til google for å få finne forklaringen?
Kan tv-kjendiser og «vanlige» oppdagere løfte Telemark som reisemål? Det skal vinterregionen Telemark finne ut av.
Oppdager Telemark
Visit Telemark, i samarbeid med fylkets skisentre og reiselivsaktører, vil vise frem vinteraktiviteter på ny måte i sosiale medier med konseptet Den Moderne Askeladden Winter Edition. Farmendeltager Stine Hartmann sammen med reisekompiser vil utforske vinteraktiviteter fire helger i februar og mars.
– Dette vil gi godt engasjement, håper markedssjef Håkon Nordby.
Sommerens Askeladden-tur ga stort engasjement blant følgere i sosiale kanaler. Visit Telemark skal nå fremover arbeide enda mer med helårlig markedsføring. Derfor vil Visit Telemark og vinterdestinasjonene ta Den Moderne Askeladden-konseptet videre og lanserer Den Moderne Askeladden Winter Edition, skriver Visit Telemark i en pressemelding.
Det blir også med nye fjes som reisefølge; farmen-deltaker Karianne Amlie Wahlstrøm og danske Kasper. Se sommerens rundtur her
Stort engasjement
– I de dagene Den Moderne Askeladden var på tur i sommer ble 104 800 minutter video fra opplevelsene sett. Det var 737 prosent opp fra de to ukene før vi startet prosjektet. Vi mener at konseptet vil gi oppmerksomhet og lyst til å besøke vårt flotte fylke på vinteren også. Vi så at det var en eksplosiv økning i engasjement på sosiale medier under sommerturen, det vil si antall delinger og kommentarer. Vist Telemarks følgere er gode ambassadører, mener Nordby.
Gjennom vinter versjonen av den Den Moderne Askeladden skal Stine og Co vise at Telemark virkelig er et vintereventyr for både store og små. Vi satser på å skape stor interesse, nysgjerrighet og engasjement blant både våre eksisterende og nye følgere. Ikke minst håper vi at flere tar turen til Telemark for å oppleve vinteren, forteller markedssjef Håkon Nordby i Visit Telemark i pressemeldingen.
Personlige opplevelser
– At ekte personligheter formidler opplevelser på stedet, mer eller mindre i real time, er noe vi også ser gir god oppmerksomhet. Vi har god erfaring fra bloggeren Silvia og Charter-Svein med flere i Rauland. Vi er derfor glade for initiativet fra Visit Telemark. Gjennom gode samarbeidsprosjekter vil vi kunne nå bredere ut i flere kanaler, sier Torben Andersen i Rauland Turist og Telemark Alpin.
Nye fjes
Den Moderne Askeladden får med seg reisefølge i vinter og i tillegg møter hun personer på skidestinasjonene. Fjorårets Farmen-deltaker og instagramer Karianne Amlie Whalstrøm fra Notodden og instagramer Kasper Thurahfra Danmark som er bosatt i Telemark, blir med to helger hver. – Vi er så heldige å få med to Telemark-baserte personligheter som sammen med Stine Hartmann skal vise frem spennende og morsomme vinteraktiviteter. De skal delta i konkurranser, lære Telemarkkjøring og kanskje oppleve soloppgangen på Gaustatoppen. Her blir det formidlet mange morsomme og flotte opplevelser, så følg med på Visit Telemark i sosiale medier, oppfordrer prosjektleder Alina Olsen i Visit Telemark.
Telemark hele året
– Visit Telemark skal fremover arbeide enda mer for å markedsføre opplevelser hele året. Dette prosjektet er en start på intensiveringen av denne jobben, sier daglig leder Caroline Laurhammer i Visit Telemark.
Den Moderne Askeladden Winter Edition vil bli gjennomført følgende helger og steder:
3.-4. februar (Haukelifjell og Vrådal)
24-25. februar (Gautefall og Lifjell)
17.-18.mars (Rauland)
24.-25.mars (Gaustablikk og Gaustatoppen).
Filmer, bilder og artikler fra turene blir distribuert på Visit Telemarks facebook- og Instagram-kontoer på www.telemarkshistorier.no/askeladden samt gjennom Kaspers, Kariannes og Askeladden Stines kanaler.
Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no