Vil du gjøre dette for en reise til Berlin - eller 10 000 i reisepenger ?
Vil du gjøre dette for en reise til Berlin?
Hvor langt vi er villige til å gå for å føle samhørighet med andre mennesker? Dette ønsket prosjektet «The World Piece» å finne ut av. The World Piece dreier seg om den aller første énlinjestatoveringen som knytter sammen mennesker fra hele verden.
Budskapet er i prosjektet er enkelt: «Verden kan ikke falle fra hverandre dersom du tør å være en del av den», mener reisesøkemotoren Momondo som står bak kampanjen.
Og du kan bli med i konkurransen og vinne 1000 Euro. Mer om den litt lenger ned.
I feil retning
En ny global undersøkelse gjennomført av reisesøkemotoren Momondo som dreier seg om reisendes verdier, avslører at blir mer og mer splittet: Hele 49 % svarer at de oppfatter mennesker som mindre tolerante overfor andre kulturer enn for fem år siden.
Imidlertid mener majoriteten av de spurte at det er mer som forener oss enn hva det er som splitter oss, og at vi kan ta grep som individer for å bringe verden tettere sammen. Undersøkelsen støtter også den positive sammenhengen mellom det å reise og å ha et åpent sinn.
Ønsker økt toleranse
-Hos Momondo jobber vi for å få en mer åpen og tolerant verden, noe vårt nyeste initiativ er en del av. Når vi reiser, får vi et annet perspektiv på andre land og kulturer – inkludert vår egen – noe som bidrar til at vi blir mer tolerante» sier Per Christiansen, visepresident for markedsføring i Momondo i en pressemelding.
-Som undersøkelsen viser går vi mot en mer splittet verden, og det er en trend vi ønsker å bekjempe. Vi bestemte oss derfor for å lage en et visuelt og levende manifest om menneskelige samhørighet. Vi spurte mennesker over hele verden – hver av dem med sin egen unike historie – om de ønsket å engasjere seg i form av en énlinjestatovering for å vise at vi alle, til tross for våre ulikheter, forenes av menneskelig natur. Vi ble mildt sagt overrasket da mer enn tusenvis av mennesker søkte om å få være en del av dette.
Sammen for fred
Blant tusenvis av søkere har 61 ulike individer fra forskjellige land, heriblant norske Alexander Svanberg (39), sagt ja til å bruke huden sin som et lerret for å fortelle historien sin og vise engasjementet de har for å forene verden.
Alle fikk en unik tatovering, designet av den verdenskjente tatovøren Mo Ganji, og reiste deretter sammen for å dele historiene sine og stå skulder ved skulder for å skape The World Piece – et unikt kunstverk og det første i sitt slag.
Du kan se filmen her
-Det å reise er en av de beste måtene å komme i kontakt med mennesker på. Vi ønsker at The World Piece sette i gang en global dialog som inspirerer folk til å reise med et åpent og nysgjerrig sinn – for å komme i kontakt med andre og se at det er mer som forener oss enn hva det er som splitter oss, sier Momondosjefen.
Konkurranseinformasjon
Momondo tilbyr to personer muligheten til å bli en del av The World Piece. To vinnere fra ulike land og kulturer blir valgt ut basert på hvordan de vil hjelpe til med å forene verden.
Begge vinner en tredagers tur til Berlin (inkl. fly og hotell) for å få tatoveringene sine designet av Mo Ganji. Opptil 20 ytterligere personer mottar 1000 € (nesten 10 000 kroner) hver for å besøke et land de mener vil gjøre dem mer åpen mot andre mennesker. Her kan du lese mer om konkurransen.
Om undersøkelsen The Value of Traveling 2019
Undersøkelsen er basert på svar fra 7300 respondenter i alderen 18–65 fra 18 land. Respondentene er demografisk representert i forhold til kjønn, alder og region. Undersøkelsen ble gjennomført i tidsrommet 28. februar til 7. mars 2019 gjennom en nettundersøkelse via forskningsbedriften Cints nettbaserte befolkningspaneler i hvert land.
Les mer om søkemotorer her: