THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Derfor er sertifikat for vannscooter og raske båter veldig smart

Kan dette føre til tryggere forhold og færre ulykker?

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Det er ikke ofte jeg er redd når jeg er på sjøen. Men denne sommeren har jeg vært det flere ganger. Jeg er en av mange kajakkpadlere som bruker fine sommerdager til rekreasjonsturer med kajakk. Jeg sjekker alltid værmeldingen godt, og unngår å dra ut dersom det allerede blåser mye eller er meldt mye vind.
Dersom jeg padler i områder jeg ikke er lokalkjent så sjekker jeg med fastboende for å få med med viktige tips som kan gjøre padleturen tryggere. Jeg bruker naturligvis alltid flytevest, har en fargerik kajakk og åre og bruker gjerne fargerike klær. Jeg ønsker å bli sett.
  Men en ting gjør meg alltid usikker: Det er vannscooterne som det blir stadig flere av. De kommer i stor hastighet, og de kommer så nære.
De kjører fort, de kjører nært land, og de leker seg ved å hoppe på bølger. De oppfører seg med andre ord på måter som erfarne båtfolk vet er krevende. Og jeg er slett ikke sikker på at de ser meg i tide. Det har gått bra så langt.
Det handler både om reell fare og opplevelsen av følt fare. Det er alles ansvar å sørge for at begge deler holdes på et minimum. 

Sjøen er for alle. Eller er den egentlig det?                     Foto: Odd Roar Lange

Når skjer det igjen? 

Etter et første halvår med få dødsfall på sjøen har dessverre denne sommeren ikke blitt like fin som vi håpet når det gjelder en fortsatt lave ulykkestall. 
Fantastisk vær har naturligvis ført til økt bruk av båter og vannscootere. Noen ganger med dramatisk resultat. Nå slår erfarne båtbrukere alarm.
 - Det er ca. 15 år siden jeg foreslo i Sjøfartsdirektoratets sakkyndige råd for fritidsbåter at det burde utredes å innføre et sertifikat for hurtiggående båter, det vil si båter som hadde potensiale for å gå i plan. Dette sier tidligere generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund, Jan H. Syvertsen.
-  Erfarne båtfolk vet at manøvreringsegenskapene endrer seg ganske radikalt når fartøyet kommer opp i plan. Dette stiller ekstra store krav til kunnskaper, erfaringer og ikke minst årvåkenhet hos fartøyets fører, sier Syvertsen.

Se til Danmark

- I Danmark har de hatt et sertifikat for planende båter i flere år. I fjor innførte danskene et eget sertifikat for vannscootere. For 15 år siden ble ikke dette ansett for å være noe stort problem som krevet tiltak fra sjøfartsmyndighetenes side. Redningsselskapet var heller ikke spesielt interessert i denne saken da jeg fremmet forslaget for dem for flere år siden, men jeg ser nå at også Redningsselskapet tidligere fremmet forslaget som «sitt». Det må de gjerne. Nå vil også Norges Vannscooterforbund ha et slikt sertifikat, sier Jan H. Syvertsen.

Hva kan du om å kjøre båt som går fort?                  Foto: Odd Roar Lange

Stadig flere uerfarne

- I årene som er gått siden den gang har antall hurtiggående farkoster økt formidabelt og antallet uerfarne båtførere har trolig økt tilsvarende. De to dødsulykkene med vannscootere har gitt ny aktualitet til denne problemstillingen. 
Tiden synes å være overmoden for å nedsette et faglig utvalg med representanter for de respektive fagmyndigheter og organisasjoner for å utrede behov og premisser for innføring av et hurtigbåtsertifikat, sier Jan H. Syvertsen og fortsetter:
-Samtidig bør den nåværende båtførerprøven revideres, slik «båtguru» Ingvar Ø. Johnsen har gått inn for i en årrekke, og som både jeg og mange andre har støttet varmt, sier Jan H. Syvertsen.
«Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, Norges Padleforbund, Norges Seilforbund, Norsk Ornitologisk Forening (NOF) og Norges Vannscooterforbund er uenige om mye. Men de har et felles ønske om at de som ferdes på sjøen må bli flinkere til å vise hensyn, skriver magasinet Båtliv i dette innlegget.

Hold deg langt fra land

Danmark har innført dette kravet om seritifikat for vannscootere - og har listet opp disse 7 viktige punktene:

  1. Du skal medbringe dit vandscooterbevis (som fører af vandscooter)
  2. Sejl ikke nærmere kysten end 300 meter. Max 0,5 promille i blodet
  3. Der skal være rednings- eller svømmevest til alle
  4. Søvejsreglerne gælder også for vandscootere
  5. Overhold lokale sejladsbestemmelser
  6. Du skal medbringe dokumentation for, at forsikringsforholdene er i orden.

Visste du at det finnes en egen bok med tips for dem som fører båter som går over 20 knop. Og du kan ta dette kurset.

See this content in the original post