THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Hurtigrutepassasjeren varslet konsernsjefen direkte - om koronadødsfall

-Fikk ikke svar fra Hurtigrutens offisielle kanaler - endte opp på Instagram

Dramaet skal ha startet på MS «Fridtjof Nansen» Foto: Hurtigruten

See this content in the original post

Da passasjerene ikke fikk svar fra Hurtigrutens offisielle kanaler, tok de direkte kontakt med konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Passasjerer ville varsle om koronasmitte på Hurtigruten-seilinger som fant sted allerede i mars. Men historien ble holdt hemmelig. Dette forteller avisa Nordlys i en stor artikkel (krever innlogging). Mens Hurtigruten hevder i en epost til Thetravelinspector at artikkelen i Nordlys inneholder store feil.

7. juli skrev Hurtigruten følgende nederst i en pressemelding:
«There have not been any confirmed or suspected cases of COVID-19 on any of Hurtigruten ships. Hurtigruten have implemented strict procedures to ensure the health and safety of guests and crew.»

Hurtigruten fortalte til regjeringen at de hadde gode rutiner på både smittevern og varslinger.
De klarte å overbevise Næringsminister Iselin Nybø om at flaggskip-rederiet Hurtigruten burde få starte først av alle.

Fikk ikke kontakt

Det er avisa Nordlys som i dag forteller den dramatiske historien (krever innlogging) om nederlandske Lilian Harteveld, som gjentatte ganger skal ha forsøkt å varsle Hurtigruten om at reisefølget på fire var smittet av korona.
Men, i følge henne, tok ingen i mot varslet. Derfor tok hun i juli kontakt med toppsjefen, Daniel Skjeldam direkte.
«Kjære Daniel Skjeldam, i mars var vi på Fridtjof Nansen i England. Vår venn ble dårlig om bord på skipet. Vi var sammen fire personer. Alle ble smittet av korona».

Faksimile fra Instagram/Nordlys

Slik åpner nederlandske Lilian Harteveld (62) meldingen som sendt til Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam på ettermiddagen 19. juli. Meldingen er sendt som en privat melding via Instagram.
I mars var hun og ektemann Johan Harteveld (67) passasjerer om bord på MS «Fridtjof Nansen» sammen med blant annet et belgisk vennepar.
Skipet seilte på et tidagers cruisetokt fra 7.-17. mars langs kysten av Storbritannia.

-Dette er så trist

I lengre tid forsøkte Lilian Harteveld å få kontakt med Hurtigrutens kontorer i både Nederland og London for å varsle om koronasmitten. Uten hell.
Til slutt måtte hun kontakte Hurtigrutens konserndirektør Daniel Skjeldam, forteller Nordlys.

«Skipets doktor var hos vår venn tidlig om morgenen 17. mars. Vennen vår døde senere og min ektemann overlevde med et nødskrik etter elleve uker på sykehus. Dette er så trist. Kjenner du til dette?»,
skrev hun videre i meldingen som ble sendt til Skjeldam.

Trygt hjem - og døde

Albert Facq oppsøkte skipslegen på MS «Fridtjof Nansen» fordi han var blitt syk mot slutten av tidagers-seilasen.
Skipslegen skal ha ment at det var magekatarr og febersykdom. Etter at Farc dro i land ble det konstatert covid-19. Den 15. april døde han hjemme i Belgia.
Seks dager før dødsfallet – og mens flere passasjerer har fått konstatert koronasmitte – la Skjeldam ut en Instagram-melding om at Hurtigruten har vært gjennom sin tøffeste periode siden andre verdenskrig.
Her skriver han at Hurtigruten har gått gjennom de siste ukene uten korona om bord og at man har fraktet gjestene «trygt frem til sine kjære».

Daniel Skjeldam - konsernsjef i Hurtigruten. Foto: Odd Roar Lange

Hva skjedde med informasjonen?

I den grundige artikkelen i avisa Nordlys avdekkes det at både familien Harteveld og familien Farc både skriftlig og muntlig forsøkte å komme i kontakt med Hurtigrutens kontorer.
Dette skjedde i samme periode som Hurtigruten jobbet systematisk mot Næringsdepartementet for å få tillatelse til å starte cruiseaktivitet langs kysten av Norge med MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen».

Til slutt fikk de Næringsministeren til å gå god for gjenåpningen av cruise-seilasene:

«Jeg er glad for at utenlandske cruiseturister kan få oppleve norskekysten i sommer. Endringen vi nå gjør betyr at Hurtigruten og andre rederier kan frakte passasjerer fra utlandet til kysten vår. Dette er et ledd i en forsiktig og forsvarlig gradvis åpning av næringsaktivitet. Så får vi håpe at situasjonen fremover gjør at vi kan åpne opp ytterligere, sier næringsminister Iselin Nybø.
– Det er viktig at det følges strenge smittetiltak om bord. Cruiseskipene er vant til å håndtere meget strenge krav til hygiene og smittekontroll.
Og selv om passasjerene ikke kan gå i land, tror jeg dette vil gi turistene gode opplevelser og styrke Norge som reisemål, sier næringsministeren.»

Hurtigruten svarer dette

– Hvordan kunne Hurtigruten bruke «vi har ingen smitte» som argument for å åpne for cruisetrafikk til Svalbard i sommer – når man hadde en stor og alvorlig hendelse med smitte om bord i mars – og mailmelding viser at koronadødsfall ble meldt til Hurtigruten minst 18. juli (og trolig også før) – altså samtidig som man har startet cruise mellom Tromsø og Svalbard? spør Nordlys i sin artikkel.
Daniel Skjeldam selv ønsker ikke å svare på spørsmålene, men pressevakt Tarjei Kramviken besvarer spørsmålet slik:
«Kundebehandlere hos oss fikk informasjonen skriftlig fra denne gjesten i en e-post 18. juli. Det var tre måneder etter cruiset, og del av en lengre og tidligere dialog om refusjon etter reisen hvor korona ikke var nevnt i e-post. Vi kan ikke helt utelukke at det har blitt gitt informasjon tidligere. Vi kan ikke spore innholdet i telefonsamtaler mer enn 30 dager tilbake i tid.»

Spørsmålene ble stilt tidlig torsdag 27. august. Torsdag kveld innrømmer Hurtigruten i en melding at de har kjent til smittede personer allerede i februar og mars.

Leste du dette:

Derfor bør sjefen for Hurtigruten gå av. For det handler ikke bare om tillit fra styret.

See this content in the original post