THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Store endringer: Slik blir nye Hurtigruten

Store forandringer for seilasene langs kysten av Norge

Hurtigruten vil skille kystfarten fra ekspedisjonsvirksomheten enda tydeligere enn før. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Etter et knalltøft halvår for Hurtigruten, med store økonomiske tap og betydelig omdømmefall eller covid-19-skandalen er det nå klart for flere store forandringer i selskapet.
Hurtigruten oppretter to nye enheter:
° En enhet som skal drive rutetrafikken mellom Bergen – Kirkenes og skal hete Hurtigruten Norge.
 ° En enhet som skal drive den stadig voksende ekspedisjonscruise-virksomheten.  

Nye produkter

- Dette handler om å rigge Hurtigruten konsernet for fremtiden. Den nye organiseringen staker ut kursen for videre vekst og utvikling både for rutetrafikken langs norskekysten og ekspedisjonscruise. Dette sikrer enda skarpere fokus og enda tydeligere skille mellom to helt unike produkter og konsepter, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group i en pressemelding.

Med  3000 ansatte fra 50 ulike land og en årsomsetning på rundt 6 milliarder kroner, har Hurtigruten-konsernet vokst kraftig på verdensbasis de siste årene.  
Men mange av de ansatte er nå permittert.
Og grunnet covid-19-pandemien er nesten hele Hurtigruteflåten, både kystskipene og ekspedisjonsskipene i opplag. Nå skal kun to skip seile mellom Bodø og Kirkenes. Mens ekspedisjonsskipene og de øvrige kystskipene blir liggende ved land.

Hurtigruten Norge 

Hurtigruten styrker satsingen og fokuset på norskekysten ved å organisere rutetrafikken i egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe for Hurtigruten Norge.
Fra januar 2021, samtidig som konkurrenten Havila Kystruten skal starte opp med fire skip langs Norskekysten, vil Hurtigruten drive sju skip i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes.
Som en egen enhet rendyrkes nå denne delen av virksomheten, som flere ulike selskap har drevet siden 1893.

- Dette er det råeste Norge har å by på, mener Skjeldam.
- Kombinasjonen av livsnerven mellom små og store samfunn og naturen som rammer inn verdens vakreste sjøreise, gir en reiseopplevelse du ikke finner noe annet sted. Gjennom flere år har vi bygget opp aktiviteten langs hele kysten hele året. Nå er det klart for neste steg, videre utvikling for å sikre ytterligere vekst og skape enda mer sammen med lokalsamfunnene langs hele kysten, sier Skjeldam.

Flere oppsigelser?

Skjeldam utelukker ikke flere tøffe og dramatiske grep i selskapet i ukene og månedene som kommer. Dette sier han i et intervju med E24.

Mens prosessen med å rekruttere administrerende direktør for Hurtigruten Norge starter umiddelbart.

Hurtigruten samler ekspedisjonscruisevirksomheten i en egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe, forteller selskapets ledelse, og fortsetter:
-Fra 2021 vil Hurtigruten ytterligere styrke posisjonen som verdens største ekspedisjonscruiserederi, med en flåte på minst åtte små, spesialbygde ekspedisjonscruiseskip.
Årlig seiler Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip innom mer enn 250 reisemål - som Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen og Norskekysten i nord, via Britiske øyer, Alaska, Karibien og Sør-Amerika til Antarktis i sør.
Hurtigruten har tidligere bekreftet at de kansellerer sine planlagte ekspedisjonscruise i Antarktis med avreise i oktober, november og desember 2020, samt januar, februar og mars 2021.

Ny cruisedirektør

Asta Lassesen blir administrerende direktør for Hurtigrutens globale ekspedisjonscruise-satsing som skal hete Hurtigruten Expeditions.
- Vi i Hurtigruten har vokst fra ett til åtte ekspedisjonscruiseskip på få år. I dag er Hurtigruten verdensledende på bærekraft, innovasjon og unike opplevelser. Likevel har vi bare så vidt sett starten, sier Lassesen.

Aasta Lassesen blir ny administrerende direktør for Hurtigruten Cruise. Foto: Hurtigruten

- Nå skal vi ta ekspedisjonscruise-satsingen inn i fremtiden, ved å gjøre det vi er aller best på: Utforske noen av de mest spektakulære stedene i verden. Og vi skal bruke erfaringen og satsingen på bærekraft til å vokse videre, sier Lassesen.

Nyheten om omorganiseringen i Hurtigruten kommer bare få dager etter at selskapet bekreftet at de gjerne vil selge eiendommene og aktiviteten sin på Svalbard.

Små skip - stor etterspørsel

Hurtigruten har nylig lansert flere seilinger for 2022 og 2023 – og etterspørselen er god på tvers av markeder.

- Vi går inn i en vinter med fortsatt unntakstilstand i reiselivet, både globalt og i Norge. Men andre halvår 2021 ser veldig bra ut for Hurtigruten, og vi ser veldig god etterspørsel også for 2022. Produktene våre – både på Svalbard, på norskekysten og på ekspedisjonscruise – er perfekt posisjonert. Ikke bare for perioden etter pandemien, men også for årene som kommer, sier Skjeldam.

I tillegg til konsernsjef Daniel Skjeldam, består konsernledelsen i Hurtigruten Group av Asta Lassesen (administrerende direktør Hurtigruten Expeditions), Torleif Ernstsen (konserndirektør finans), Ole-Marius Moe-Helgesen (konserndirektør digital og HR), Stine Steffensen Børke (konserndirektør salg og markedsføring), samt den ubesatte stillingen som administrerende direktør Hurtigruten Norge.
Det er fortsatt uklart hva som skjer med driftssjef Bent Martini som ble fjernet fra sin plass i ledergruppa etter å ha hevdet at Daniel Skjeldam stod bak press under den såkalte Hurtigrute-corona-skandalen.

Vet du noe?

Vet du mer om endringene i Hurtigruten? Send gjerne din informasjon eller tips til orl@thetravelinspector.no
Alle tips og informasjon blir behandlet anonymt.

See this content in the original post