Nå har vi fått den cruise-skammen vi fortjener
Starter cruiseopprør mot passasjerene som besøker Norge
(ODD ROAR LANGE): I flere år har jeg fulgt norsk cruisetrafikk og cruisepolitikk på nært hold. Og jeg har varslet uvær i horisonten. Nå er det her. Det brygger opp til storm, samtidig som salg av cruiseanløp foregår med gasspedalen tråkket i bånn.
Mens cruiseskip tidligere ble mottatt på kaiene med hornmusikk, blomsterbuketter og hurrarop er stemningen mildt sagt en helt annen nå.
Da cruisepassasjerene kom i land ved cruisehavna i Bergen lå demonstrantene på bakken, med sine plakater og slagord - mot turistene.
Det er tilstander vi kjenner fra Venezia, Barcelona og Dubrovnik - for å nevne noen av stedene. Først ute er altså Bergen. Cruiseopprøret har startet.
Og det kommer til å bre seg langs kysten. Det kommer til å bli verre. Mye verre, allerede denne sommeren.
Nå trenger vi Havnesjefer som tar ansvar. Det kan ikke fortsette slik som til nå. For det handler ikke bare om luftforurensing, som forsøkes bortforklart med at det bare er vanndamp!
Det handler om alt for store skip, alt for mange turister, alt for mange problemer. Cruisebransjen leker seg med fantasi-tall om at passasjerene legger igjen en tusenlapp hver når de er i land. Men de vet at det ikke stemmer, mens spriket mellom økonomisk gevinst og både turistens og lokalbefolkningens tilfredshet øker.
Avkledd
I fjor smilte cruisebransjen av Svein Ingvald Opdals nakenprotest mot cruiseanløpene til Nordfjord. De trodde muligens at det var et artig stunt som kom til å gå over. Det sier litt om naiviteten som preger en altfor raskt voksende bransje som er helt ute av kontroll. Nå kan det vise seg at det er havneselskapene som står avkledde tilbake.
Mens cruisebransjen, heriblant norske cruisehavner og -cruiseaktører, sier at de tar problemene på alvor og at de er bekymret, så har det denne våren vært rekordstor lobbyaktivitet på Stortinget og i regjeringskvartalet for økt cruisetrafikk og utsettelse av reguleringer.
Engasjerer PR-byrå
Tiden er overmoden for et lobbyregister som kan avsløre enkeltbesøkene og systematikken. I stedet gir den nye havneloven dessverre ikke grunn til bedre nattesøvn for dem som er bekymret over den eksplosive økningen i cruisetrafikken til Norge.
Den er vag, defensiv og gir alt for stort handlingsrom for havneselskapenes salgsapparat som fortsatt jobber på høygir og legger ut skrytebilder av seg selv på cruisesalgsmesser i utlandet.
Cruiseskipene, jo større - jo bedre, er mer enn hjertelig velkommen til Norge, hevder selgerne og havnesjefene. Men er de egentlig så velkomne?
Alarmen har i alle fall begynt å gå hos de cruiserederiene som jeg har vært i kontakt med. De er bekymret opplever som sterkt økende cruisemisnøye blant nordmenn. De er livredde for flere anti-cruisedemonstrasjoner. Derfor har Cruise Lines International Associations, CLIA (som organiserer de store og viktige rederiene) engasjert PR-byrået Geelmuyden Kiese til å redde seg fra negativ omtale. Det spørs om det holder.
Kritikken rammer hele Norge
Kritikken mot cruiseturisme rammer mer enn Kyst-Norge. Og dersom lokalbefolkningen blir forbannet så har «reiselivsproduktet Norge» et stort imageproblem. Fordi cruiseturistene kommer til å bruke sosiale medier for å dele sine negative opplevelser.
Vreden bør egentlig ikke rettes mot turistene, men mot selgerne og havnesjefene.
«Det er flere folk i sentrum på en dag med konsert på Koengen enn når det er fire cruiseskip i havna», forsvarte turistsjefen i Bergen seg med.
Og unnlater å ta med at det norske konsertpublikummet ikke behøver sightseeingbusser, taxier, og guider som er med på å skape det totale sentrumskaoset. For man trenger ikke ha mastergrad i logistikk for å skjønne at det er stor forskjell på bevegelsesmønsteret til 11 000 cruiseturister i flokk og følge, med sefiestenger og vimsete gange i forhold til konsert- eller fotballpublikum på vei til eller fra et kjent mål.
-Jeg «forsvarte» ikke at det var fire cruiseskip i havnen i Bergen forleden. Jeg forsøkte bare å sette størrelsene i kontekst. Jeg tror cruise får skylden for en del utfordringer i Bergen som ikke bare skyldes cruisegjester. Det var forøvrig Visit Bergen som i sin tid tok initiativ til et cruisetak i Bergen, et tak som prisverdig ble vedtatt i bystyret 24. oktober i fjor. Nå har Bergen Havn i tillegg innført miljødifferensierte avgiftssatser. Det støtter vi! Nå forsøker vi så godt vi kan å påvirke slik at skipene som kommer innenfor «taket» ikke kommer samtidig, slik at vi får spredd trafikken best mulig. Overturisme er ikke bærekraftig, og ikke noe vi ønsker i Bergen, sier reiselivsdirektør Anders Nyland i en kommentar.
Kaos i flere byer
-Det er det absolutt aller verste jeg har sett, forteller en norsk sykkelturist som fredag i forrige besøkt Flåm.
-Det var det sanne vanvidd med cruiseturister som myldret over alt. Det var ikke mulig å komme frem, eller inn og ut av butikker. Dette kan vel ikke være bra for Norge, sier sykkelturisten som hadde håpet å få tatt noen fine bilder av vakre Flåm. Han ga opp.
Det samme gjorde den norske bilisten som dagen etter hadde planlagt en hotelltur til Geiranger med familien, men som gjorde vendereis ved Flydalsjuvet da han så to store cruiseskip på havna.
-Hva i all verden er dette for noe? spør ålesunderen, som trodde det var mulig å komme frem i sin egen hjemby tirsdag ettermiddag denne uka.
Ved cruisehavna lå flere av gigantskipene ved siden av hverandre. I bygatene og butikker var det kaos.
Også her skapte sightseeingbusser, turisttog og tusenvis av vrimlende cruiseturister store problemer. Selv butikkeiere i sentrum var forbannet. Det kan bli meget tøffe dager for de som sier at de jobber for å selge norske cruiseanløp til Norge. For nå har de mistet kontrollen
Lokalbefolkningens cruiseglede er i ferd med å endre seg til cruisevrede. Nå har vi fått den cruiseskammen vi fortjener. Fordi vi har sett uværet komme - men ikke gjort noe for å forberede oss på stormen.
I fjor skrev jeg dette innlegget i Bergens Tidende. Dessverre tyder alt på at jeg kommer til å få fullstendig rett.