THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dette er trolig din soleklare favoritt

Derfor er venner viktigst for ditt ferievalg

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Når nordmenn reiser til utlandet, er det i økende grad for å spise god mat, møte lokalbefolkningen og utforske reisemålets kultur og historie. Det viser en ny undersøkelse av nordmenns reisevaner. I tillegg er naturopplevelser høyt prioritert. Undersøkelsen viser også at venner og familie er den største inspirasjonen når ferien planlegges, etterfulgt av digitale kanaler og sosiale medier.

De tre favorittene

Spania, Hellas og Storbritannia er de tre destinasjonene med best image blant norske reisende.
«60 prosent av nordmenn angir matopplevelser som viktige når de skal velge reisemål. Dermed er det den viktigste faktoren. Andre viktige faktorer er storbyopplevelser (47,1 prosent), kulturelle og historiske opplevelser (41,4 prosent) og tid på stranden. Sistnevnte har 57,6 prosent angitt som viktig, noe som tilsvarer en økning på 5,5 prosent i forhold til 2021. «Generelt kan vi se en økende preferanse for det autentiske og lokale», forklarer Dennis Grauslund, som er Insights & Data Senior Executive i Related og ansvarlig for undersøkelsen.

Venner og familie er hovedkilden til reiseinspirasjon

Ser man på hvor norske reisende finner inspirasjon til reisemålene sine, er venner og familie fortsatt den viktigste kilden. 
«Hele 62,4 prosent av nordmenn henter reiseinspirasjon fra venner og familie, som dermed er den klart største inspirasjonskilden. Deretter følger nettkilder som søkemotorer, reisebyråer på nett, nettsteder for turoperatører, anmeldelsessider og sosiale medier som Facebook og Instagram», sier Dennis Grauslund 

Spania, Hellas og Storbritannia har det beste imaget

I undersøkelsen ble de norske reisende også spurt om kunnskap om og inntrykk av 141 reisemål. Basert på disse svarene er det beregnet en liste over hvilke destinasjoner som har det beste imaget.
«Vi ser på hvor mange som kjenner til reisemålet, samt hva reisende synes om det. Hvor mange har vært der, og var opplevelsen deres positiv eller negativ? Og blant de som ikke har vært der ennå, hvor mange ønsker å besøke destinasjonen? Disse dataene kombineres via en algoritme som beregner en imageverdi», forklarer Dennis Grauslund, som kan avsløre følgende topp fem basert på algoritmen:
«Spania, Hellas, Storbritannia, Italia og Danmark har best image som reisemål blant norske reisende. Og Canada er den oversjøiske destinasjonen med best image - etterfulgt av Australia og Thailand», beretter han. 

De 10 viktigste faktorene når du velger reisemål

  1. Matopplevelser = 59,84%

  2. Å dra til stranden = 57,58%

  3. Besøke små og unike byer = 53,13%

  4. Storbyopplevelser = 47,08%

  5. Natur-/friluftsopplevelser = 42,71%

  6. Kulturelle og historiske opplevelser (museer, kulturelle og historiske steder) = 41,46%

  7. Shopping = 37,65%

  8. Muligheten til å forfølge reise-/kunstfotografering = 34,96%

  9. Å dra til fjell og villmark = 31,17%

  10. All inclusive overnattingsalternativer = 27,29%

Topp 10 kilder til reiseinspirasjon

  1. Familie og venner = 62,4%

  2. Søkemotorer (Google, Bing..) = 49%

  3. Instagram = 43,8%

  4. Nettsider for anmeldelser (Tripadvisor, osv.) = 41%

  5. Nettbaserte reisebyråer = 40,6%

  6. Nettsteder for reiseselskaper (flyselskaper, hoteller, osv.) = 33,6%

  7. Reise-TV-programmer = 33%

  8. Facebook = 30,4%

  9. Youtube = 29,2%

  10. Livsstils- og reisemagasiner i trykt format = 25,4%

De 10 reisemålene med det beste imaget

  1. Spania

  2. Hellas

  3. Storbritannia

  4. Italia

  5. Danmark

  6. Skottland

  7. Tyskland

  8. Portugal

  9. Island

  10. Irland 

Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble utført av Related blant et internasjonalt panel av forbrukere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Panelet består av over 200 000 tilfeldig utvalgte personer. Innsamlingen ble utført via internett som et selvutfylt spørreskjema.
Alle deltakerne har fylt 18 år. Til sammen deltok over 2000 personer i undersøkelsen, fordelt på 500 dansker, 500 svensker, 500 nordmenn og 500 finner.
Datainnsamlingen ble gjennomført i midten av januar 2024.
Dataene er vektet etter kjønn, alder og geografi, slik at sammensetningen av utvalget matematisk stemmer overens med fordelingen som finnes i de respektive befolkningene.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.