THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Knallhard kritikk mot Hurtigruten etter koronaskandalen

Se listen over det som gikk galt

MS Roald Amundsen-rapporten avslører at smittesituasjonen ville vært en helt annen dersom ikke Hurtigruten tok en sjanse når de slapp medarbeiderne fra Filippinene ombord i sommer. Foto: Odd R Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): - Utbruddet på MS «Roald Amundsen» skyldtes ikke én enkelthendelse eller en enkeltpersons handlinger. Situasjonen oppsto som følge av en serie av hendelser og handlinger. Dette skriver advokatfirmaet Wiersholm og DNV GL i granskningsrapporten etter smitteutbrudd av covid-19 på MS «Roald Amundsen» i juli.
Nå får Hurtigruten knallhard kritikk fra granskingsgruppen som har intervjuet 44 personer, gått gjennom 19000 eposter og en rekke sms-er og telefonsamtaler.
Oppsummeringen er svært dyster lesning for konsernledelsen og styret.

Nye anbefalinger

Advokat Jan Fougner i Wiersholm har ledet granskningen, som ble initiert av styret i Hurtigruten Group AS etter smitteutbrudd på to seilaser fra Tromsø til Svalbard 17.-24. juli og 24.-31. juli.
Utbruddet på MS Roald Amundsen medførte at totalt 70 personer fikk påvist covid-19.

Rapporten gir flere anbefalinger for å hindre at en slik situasjon skjer igjen, sier Fougner.
På en pressekonferanse i Oslo fikk Hurtigruten flengende kritikk for en rekke feil som ble begått ombord på MS «Roald Amundsen».
- Ansatte fra Filippinene mente at de kunne være smittet av covid-19, men ble beskyldt for at de lot som om de var syke, mens det egentlig handlet om en arbeidskonflikt. Det er ingen, absolutt ingen, grunn til en slik mistanke. Snarere tvert i mot, fordi de ansatte fra Filippinene var svært redde for å miste jobbene sine, sier Fougner videre.
Den filippinske legen om bord ville gjerne gjennomføre en covid19-test på MS «Roald Amundsen».
Dette ble stoppet av den norske legen Terje Erlid som var med som skipslege.
Det skjer en rekke store feil, sier advokat Jan Fougner.

Oppsummering av hovedkonklusjonene i rapporten: 

  • Hurtigruten Cruise AS sin risikostyringsprosess har vært utilstrekkelig.

  • Hurtigruten iverksatte ikke tilstrekkelige risikoreduserende tiltak for testing av utenlandsk mannskap i Norge før påmønstring. Reglene for karantenereglene ble praktisert uriktig.

  • Mistanke om smitte underveis i seilasene ble ikke fulgt opp, og covid-19 testing ble ikke gjennomført tidsnok. 

  • Da Hurtigruten mottok positive prøvesvar den 31. juli tok det tid før krisehåndteringssystemet ble iverksatt..

Oppsummering av anbefalingene i rapporten:

  • Hurtigruten bør evaluere om kulturen i organisasjon støtter håndtering av risiko. 

  • Hurtigruten bør etablere et rammeverk for helhetlig risikostyring i organisasjonen.

  • Hurtigruten bør gjennomgå sitt sikkerhetsstyringssystem for å sikre at relevante risiko blir håndtert på en tilfredsstillende måte.

  • Hurtigruten bør tydeliggjøre ansvarsforholdet i organisasjonen.

Hegnar: - Rutinesvikt med alvorlige konsekvenser 

- Granskningen har avdekket svikt i rutiner som har hatt alvorlige konsekvenser for ansatte og passasjerer. Dette beklager vi meget sterkt. Mens granskningsarbeidet har pågått, har Hurtigruten Group AS og Hurtigruten Cruise AS de siste ukene iverksatt en rekke viktige tiltak for å håndtere situasjonen og sikre at en liknende situasjon ikke skal skje igjen, sier Trygve Hegnar, styreleder i Hurtigruten Group AS. 

- Styret er tilfreds med at granskningsrapporten gir svar på mange sentrale spørsmål knyttet til hendelsesforløpet og samtidig peker på ytterligere tiltak for å styrke arbeidet med risiko på tvers av hele konsernet. Styret vil selvfølgelig ha meget stor oppmerksomhet om det videre arbeidet på disse områdene i tiden som kommer. Vi har tillit til at konsernsjef Daniel Skjeldam og hans team vil arbeide grundig og systematisk for å bedre risikostyringen, sikre etterlevelse av rutiner og prosedyrer og samarbeide med ansatte og fagforeninger for å gjenopprette tilliten til Hurtigruten, sier Hegnar.

Skjeldam beklager: - Alvorlig rapport

Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam sier unnskyld for selskapets håndtering av saken.

- Smitteutbruddet på MS Roald Amundsen var en alvorlig hendelse. Det rapporten beskriver er ikke bra nok. Det er ikke sånn Hurtigruten skal være. Jeg vil si unnskyld for at vi har feilet. Vi skulle håndtert karantene for utenlandsk mannskap annerledes. Vi skulle fulgt opp mistanken om smitte og iverksatt tiltak tidligere. Vi skulle informert raskere. Som øverste sjef i konsernet tar jeg ansvar for det som skjedde, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. 

- Vi har allerede satt i gang en rekke tiltak, og rapporten blir et viktig verktøy i det videre forbedringsarbeidet. Vi skal hindre at dette kan skje igjen. Vi har en stor og langsiktig jobb å gjøre med å gjenoppbygge tilliten, internt og eksternt. Vi skal også jobbe med å styrke kulturen vår. Det er ingenting jeg heller vil enn å lede laget vårt gjennom dette slik at vi kommer sterkere tilbake, sier Skjeldam i en pressemelding.

Du kan lese hele rapporten her

Sterk kritikk etter tv-opptreden

Mens Hurtigruten kunne brukt muligheten til å starte arbeidet med å gjenskape tillit allerede under pressekonferansen i Oslo torsdag kveld, ser det motsatt ut til å ha skjedd. Nå hagler kritikken mot spesielt Daniel Skjeldam.
Avisa Nidaros hadde denne kommentaren, mens du kan se dette innslaget fra NRKs Dagsnytt 18.

See this content in the original post

Har du lest disse sakene?

See this content in the original post