THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Vil du reise til Tyskland etter tips fra en kunstig person?

Dette er Emma. Hun er ikke ekte. Vil du stole på hennes reisetips?

Emma er bare en KI-generert «person»

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Kunstig intelligens er for full fart inn inn i reiseindustrien. Nå tar den tyske reiseindustrien det et skritt videre og satser på en KI-kontruert influenser.

Det nasjonale turistkontoret i Tyskland (GNTB) lanserer sin første AI-influenser, Emma, for å promotere landet som reisemål over hele verden. Emma er designet for å inspirere potensielle tilreisende med forslag til autentiske ferieopplevelser i Tyskland.

Dette er «Emma»

Emma er konstruert til å være en moderne Berlin-beboer i midten av 30-årene som føler seg like hjemme i det digitale som i den virkelige verden. Som en lidenskapelig reisende og teknologientusiast deler hun sin inngående kunnskap om Tyskland på sin Instagram-profil, @EmmaTravelsGermany. Her inspirerer hun sine følgere, veileder dem på deres reiser, og deler personlige opplevelser på en morsom og informativ måte.

20 språk

Men Emma er også noe annet: Hun er et AI-generert «digitalt menneske». Ved hjelp av såkalte læringsalgoritmer kan hun interagere med sine følgere i et chat-format på over 20 språk. AI-assistenten har tilgang til all informasjon på germany.travel, og fra utgangen av året vil Emma også kunne dele sanntidsdata fra GNTB sine databaser.

Skal kunne planlegge feriereiser 

I fremtiden skal ikke Emma bare være en informasjonskilde, men også en personlig reiseplanlegger som kan skreddersy reiser etter hver enkelt brukers ønsker, forklarer Petra Hedorfer, administrerende direktør i GNTB i en pressemelding.
– Kunstig intelligens er et uvurderlig verktøy som gir oss mulighet til å styrke vår merkevarekommunikasjon ytterligere. Emma skal fungere som en inspirator og vil samarbeide med vårt eksisterende influensernettverk, og på sikt også bidra som reiseplanlegger, sier Hedorfer.

Skreddersøm

– Sammen med våre tradisjonelle influensere nådde vi ut til hele 148 millioner mennesker på sosiale medier i fjor. Vår nye AI-løsning utfyller dette arbeidet og gjør det enklere for folk å skreddersy sin optimale feriereise til Tyskland, sier administrerende direktør i GNTB.
Emma er skapt i samarbeid med byrået Startup Creator, som har brukt den siste teknologien i utviklingen av løsningen.

Økt bruk av kunstig intelligens

GNTB bruker allerede AI på mange områder, så som i samarbeid med den internasjonale reiselivsbransjen, i kundekommunikasjon og i markedsføring. Mer enn en halv million maskinlesbare datasett om turistattraksjoner, turer og arrangementer – samt infrastrukturdata – er allerede tilgjengelige i GNTBs kunnskapsbase. Disse dataene forbedrer synligheten av Tysklands reisetilbud på internasjonale onlineplattformer, forteller tysklands nasjonale turistkontor.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

See this content in the original post

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.