THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Derfor er SAS fortsatt storebror i lufta

Slik endte flyåret 2016 for de store flykonkurrentene.

SAS flyr fortsatt flere passasjerer enn Norwegian.        Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(Odd Roar Lange): En god desembermåned sørget for at SAS ender på gode tall for 2016. Passasjertrafikken for SAS i desember steg med hele 19.1 prosent i forhold til samme måned i 2015, skriver svenske Travel News, som refererer til SAS sin månedsstatistikk.

29,4 milloner passasjerer reiste med SAS i løpet av kalenderåret 2016. Mens Norwegians som kommer hakk i hæl med sine 29,3 millioner passasjerer - noe som er 3,6 millioner flere enn året før.  

SAS er med andre ord fortsatt storebror, men Norwegian haler innpå.

Veksten var størst på SAS’ flygninger til USA, der selskapet har åpnet nye ruter til bl.a Boston, Los Angeles og Miami. SAS’ totale kabinfaktor bedret seg samtidig med fire prosentenheter til 73,2 prosent. Totalt fløy 29,4 millioner reisende med SAS i løpet av 2016, skriver Travel News Norge og fortsetter:

SAS fokuserer og utvikler sitt produkt og nettverk for Skandinavias frekvente reisende. Gjennom 2015-2016 har SAS utvidet tilbudet på de interkontinentale rutene samt fritidsorienterte ruter innen Europa, noe som etterspørres av denne målgruppen. Satsingene har blitt tatt imot positivt. SAS’ totale trafikk økte altså med 19,5 prosent i løpet av desember. Veksten var størst på de interkontinentale rutene, der trafikken økte med 32 prosent. På de internasjonale rutene innen Skandinavia og Europa økte trafikken med 12,6 prosent, med en god tilvekst på de fritidsorienterte rutene. SAS’ innenriksruter hadde en trafikkøkning på ni prosent.

Nye ruter

Norwegian satte ny passasjerrekord i 2016 med nærmere 30 millioner passasjerer og en fyllingsgrad på 88 prosent. Selskapet fikk levert 21 fabrikknye fly og lanserte 34 nye ruter, hovedsakelig i markeder som USA, Spania og Storbritannia. På årsbasis var fyllingsgraden 88 prosent, opp fra 86 prosent i 2015.

See this content in the original post