THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

SAS endrer bagasjeservicen

Vil dette tilbudet ødelegge flyreisen din?

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): «Bagasjen din ble dessverre ikke med flyet».
Dette er beskjeden du om kort tid kan få dersom du reiser med SAS.
Men ønsker du den? Det er ett av spørsmålene leder for innovasjonteknologi og SAS Lab, Massimo Pascotto, lurer på akkurat nå. For teknikken er der allerede. Den er bare ikke rullet ut i full bredde.

Hva vil du vite?

- Kabinpersonalet vet om bagasjen din er om bord eller om den står igjen på flyplassen. Det er mulig for dem å gi deg beskjed. Men vi jobber nå med å legge dette inn i det ordinære tilbudet til SAS. Dermed kan du få beskjed direkte på telefonen din dersom bagasjen ikke er kommet med. Men det kan jo hende at dette vil forstyrre flyreisen for passasjeren. Kanskje er det bare irriterende å sitte hele flyreisen og å vite at bagasjen ikke er med?
Det er mulig at det er bedre at de i stedet får beskjeden så snart flyet har landet, så slipper de å stå å vente ved bagasjebåndet, sier Massimo Pascotto.
SAS håper at de om kort tid kan finne en løsning som sender deg beskjed om hvor bagasjen din eventuelt måtte befinne seg, og hvordan de planlegger å få den levert til deg.
I dag vil kanskje en gjenglemt-bagasje-beskjed skape uro for passasjeren. Men om et års tid vil alle SAS-flyene ha raskt internett om bord, og da kan du kanskje bruke noe av flyturen til å forberede en aktuell løsning for deg, i god tid før landing. For eksempel orientere deg om handlemulighetene ved ankomstflyplassen.

Nye løsninger

SAS Laben jobber også med en ny løsning som gjør at du kan melde inn tapt bagasje uten å måtte stå i kø ved servicedesken på flyplassen. Ved innlogging på din egen eurobonusprofil skal du kunne legge inn all informasjon om din savnede bagasje. Du får også mulighet til å fortelle hvor du ønsker at ettersendt bagasje skal leveres. Du får deretter en kvittering og et eget nummer som du kan fremvise til reiseforsikringsselskapet.

Massimo Pascotto leder SAS sin utviklingslab. Foto: Odd Roar Lange

Personlig bagasjetag

Synes du det er irriterende å måtte først sjekke inn via en app, for deretter å stå i kø ved innsjekkingsautomatene for å få printet ut bagasjetag til bagasje som skal sjekkes inn?
Nå kan tiden for dette snart være forbi.
Allerede om kort tid vil det være mulig for deg å kjøpe din egen personlige tag som du kan bruke igjen og igjen. Den har din egen unike strekkode og tallkode. Dermed er det bare å gå til innsjekkingsskranken for å levere bagasjen, og deretter gå til sikkerhetssjekken og gaten.
Skulle du i stedet ønske å bruke dagens løsning vil du få en kopi av denne sendt til telefonen din.

Utfordringer

-Vi må løse en utfordring som gjelder ulik merking av bagasje som sendes mellom EU-land og når det gjelder bagasje som går ut fra land utenfor EU, som Norge. Dette kan løses ved at bagasjetagen har to sider, og at man speilvender tagen når det er behov for det. Vi planla først en elektronisk personlig tag. Men vi ser at dette blir såpass dyrt å ta bruk at det trolig ikke blir allemannseie. Derfor velger vi en i plast eller kanskje et annet mer bærekraftig og miljøvennlig materiale, sier Massimo Pascotto.

See this content in the original post