THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik jukser renholderne seg til toppkarakter på Gardermoen

Her avslørte jeg jukserne på fersk gjerning

Ved disse maskinene jukser renholderne ved å gi seg selv toppkarakter. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): I desember 2018 skrev jeg at når flypassasjer er tilfreds med servicen i sikkerhetskontrollen betyr det klingende penger inn på kontoen til sikkerhetsselskapene. For i en hemmelig avtale mellom Avinor og sikkerhetsselskapene er det klart at flyplasseieren skal betale penger etter flypassasjerenes tilfredshet.
I kjølvannet av avsløringen fikk jeg en mengdel tips fra flyplasspassasjerer som tipset om at renholderne selv trykket på smilefjesene på såkalte «happy-or-not-maskiner».
Tipsene var for mange og for detaljerte til at noe skulle tyde på at de var uriktige.
Og nå har jeg sett det selv, to ganger. Først for et par måneder siden.
Og sist gang, onsdag i påskeuka, på vei fra København til Molde - med en mellomlanding på Gardermoen.
Der renholderen på det ene toalettet ga seg selv en rekke grønne smilefjes etter å ha gjort rent på toalettet.
Vedkommende hadde ikke oppdaget at jeg stod bak vedkommende og kunne følge med på nært hold. Da jeg ble oppdaget avsluttet renholderen straks trykkingen på det grønne smilefjeset og forlot raskt toalettet.

Lite verd

Med slike «selvangivelser» er det liten tvil om at ratingen og score-poengene blir lite eller ingenting verd. For dersom det er riktig som en tidligere renholder har tipset meg om, så har de satt juksingen i system. Og at de «hjelper» seg selv og andre ved å juksetrykke på happy-or-not-maskinenen hver gang de har muligheter til det.
Jeg kommer ikke til å trykke på flere av disse knappene før jeg er sikker på at systemet er vanntett mot juksing. Og, det bør ikke du gjøre heller. Så får heller godt renhold være svaret på om jobben er gjort - ikke antall trykk på en maskin.

See this content in the original post