THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dette blir reisevinnerne når koronatiden er over

Om dette ikke er på plass så vil det bli mørkt hos deg når lyset tennes hos konkurrenten

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Den første sjokkbølgen etter koronasmellen 12. mars er i ferd med å legge seg. Det er ingen som har oversikten over den neste, eller hvor mange som kommer. Enda mindre hvor store de neste bølgene kommer til å bli.
Men, det finnes mange historiske data som kan gi noen svar på hvordan det kommer til å bli når koronatiden er over. Det er verd å ta en kikk på dem.
For dem som forbereder seg godt, har ting på stell, behandler medarbeiderne sine godt, og som er i god form kommer til å lykkes. Det handler ikke om flaks.

1) Sett rett pris

Hva er riktig pris på et hotellrom etter koronakrisen? Vi vet at å se på historiske data fra samme periode i fjor ikke kommer til å ha noen verdi. Man må se på data fra de siste ukene før situasjonen stabiliserer seg og bruke disse klokt. Erfaringer fra SARS-epidemien, etter naturkatastrofer, terror og lignende viser at dem som dumpet prisene først og mest også hadde størst problem med å heve dem igjen. For alle kundegrupper.
For også bedriftskunder, gruppekunder, bryllups- og eventarrangører har merket seg rekordlave priser, og vil ikke gå tilbake til normalpriser uten videre.
Vær også klar over at kundene vil huske bedriftens kanselleringsoppførsel bedre enn prisen de betalte.

2) Velg rett kunder

Usikkerhet kommer til å prege mange i lang tid, og fritidsmarkedet trenger lenger tid på stabilisering og normalisering enn bedriftskundene.
-Forretningsreisende og firmaaktiviteter vil starte opp først, og fritidsreisende vil se til dem for å se når det er trygt å reise igjen, forklarer visepresident Mike Chuma i softwarefirmaet Ideas.com. Og det stemmer også godt overens med hvordan mange reiselivsbedrifter har opplevd tiden-etter-kriser tidligere
Dette handler ikke bare om korona, men om hvordan de opplever reiselivsbedriftens evne til å håndtere kunder på en god måte. Jobber du målrettet med å gi bedriftskundene dine maksimal fleksibilitet og minimal risiko så får du dem raskere tilbake. Jobben gjøres nå.

Er du klar når sola skinner over reiselivet igjen? Foto: Odd Roar Lange

3) Oppryddingstid

Alt for mange reiselivsbedrifter har latt det skure å gå med oppfølgingen av ansatte. Det kan være mange grunner til dette, men ingen er gode. Enten fordi man ikke vil erkjenne en feilansettelse, eller fordi man ikke vet hvordan man håndterer personalproblemer. De fleste reiselivsbedrifter har permittert ansatte, og jeg håper du har gjort det på en god måte. For du må bruke fase to til å rydde opp i personalproblemene før koronasituasjonen er over. Du har ikke råd til å ta med deg feil folk videre. Både med tanke på bedriften og med tanke på kundene. Myndighetene igangsetter store program for etterutdanning og kunnskapsløft i disse dager. Bruk anledningen klokt. Kanskje bør noen av dine medarbeidere oppmuntres til å bruke anledningen til et jobbskifte? Vær fair, opptre korrekt, vær raus - og vær rask.

4) By på noe mer

I stedet for å sette ned prisen på tjenestene dine så kan du heller være kreativ på å tilby ekstra-favør for dem som handler hos deg, eller besøker deg. Det kan være verdivoucher dersom de bestiller på nytt i løpet av 12 måneder, gratis skyss til eller fra flyplass, jernbane eller hurtigbåtkaia, eller en gratis vask av bilen under oppholdet. Vær kreativ.

Tradisjoner og opplevelser hånd i hånd. Dette får en ny renessanse. Foto: Odd Roar Lange

5) De verdifulle

Etterspørsel etter «et tilfeldig sted å overnatte» vil ikke være det første som opptar folk etter koronakrisen. Men de vil besøke et sted som sørger for å gi kunden/gjesten en verdi som føles høyere enn den summen man betalte. Gjester vil bidra, være aktive, få kunnskap, være til nytte, få en opplevelse, være sammen med andre. Raskt-inn-raskt-ut = rask død. Sørg for at dine beste kvinner og menn tar steget opp på øverste nivå på servicestigen.
Det er nå du skal overbevise oss om at Norge er et reisemål i verdensklasse. Og da holder det ikke med fin utsikt.

6) De tålmodige

I de siste årene har norske reisedestinasjoner produsert et rikt antall filmer ved bruk av timelapse (tusenvis av bilder som settes sammen til en slags fortfilm, eller filmer med raske sceneskift og kjappe klipp. Mye på kort tid. Reiser som går saktere vil bli mer etterspurt. Og filmer som viser gode øyeblikk, hygge, ro og stillhet vil bli etterspurt. Gjester vil lettere svare ja til å bli en natt ekstra. Fordi de ser verdien av å bli bedre kjent i eget land, egen region og eget lokalmiljø. De gode opplevelsene vil bli verdsatt og prioritert, unødvendig luksus og sløsing/matsvinn/forbruk vil bli valgt bort.

7) De synlige

Dersom du har hatt følelsen av at «sommeren har gått av seg selv» tidligere somre, så vil året i år raskt bli annerledesåret der alt måtte vurderes på nytt. Derfor: Vær synlig på digitale flater nå - og fremover. Skaff deg hjelp eller kompetanse, om du trenger det.
Og: dersom du synes at redigerte medier (som aviser) er viktige så må du bruke dem nå. Antall lesere er på topp, antall annonsører på bunn. Du kan ikke inviterer til dugnad uten å stille opp selv, ikke sant?
Og aller viktigst: De som er mest synlig blir vinnerne, de andre får slåss om smulene.

See this content in the original post