THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Derfor må du ikke kjøpe flybillettene dine hos Bravofly

Bravofly har skapt store problemer for mange norske flypassasjerer

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Nordmenn jakter gjerne på rimelige flybilletter før de skal reise. Og knapt noen artikler får flere lesere enn oppdatert informasjon om hvilken dag det er billigst å kjøpe flybilletter.
Men i iveren over å få kjøpt de billigste billettene er det dessverre veldig mange som går rett i fella ved å bestille via feil nettsider.
Og den aller største fella heter Bravofly. En billettformidler som lokker med billige flybilletter, men som dessverre bidrar til at svært mange reisende ender i trøbbel.

Dette sier Bravofly selv. Milevis unna opplevelsene til tusenvis av kunder.

Advarer

Dersom man søker etter billige billetter hos navngitte flyselskap er det slett ikke sikkert at det er flyselskapets egen nettside som dukker opp øverst. Allerede før koronapandemien slo ut reiselivet hadde jeg i flere år fått tilbakemeldinger fra flybillettkjøpere som har hatt problemer med Bravofly.
Billetter dukker ikke opp selv om de er betalt, det er umulig å komme i kontakt med selskapet, og de belaster kundene med en ekstra avbestillingsforsikring som de ikke er er klar over at de har bestilt.
Bravofly er heller ikke tilgjengelig for kommentarer til media, og de følger ikke avgjørelser i den norske transportklagenemnda.
Et søk på antall saker hos Transportklagenemnda viser hele 72 saker som gjelder Bravofly.

En av svært mange misfornøyde Bravoflykunder skriver dette.

Dette er problemet

Hvorfor handler folk hos Bravofly?
Selskapet har kjøpt seg synlig plass på Google, slik at kunder som søker etter billige flybilletter med SAS, Widerøe, Norwegian eller andre selskaper får Bravofly og andre søkemotorer opp først. De er lett kamuflert som flyselskapenes egne nettsider og kunder tror de har bestilt direkte fra flyselskapet mens de i virkeligheten har kjøpt via en søkemotor.
Dermed har kunden et kundeforhold til et tredjeparts selskap og ikke med flyselskapet.
I tillegg gir ikke Bravofly fra seg viktig kundeinformasjon til flyselskapene, som dermed ikke får varslet deg om endringer, forsinkelser etc.

Enda en misfornøyd kunde.

Koronatrøbbel

Etter at samtlige flyselskap måtte sette fly på bakken i forbindelse med koronapandemien har det også kommet et stort antall kansellerte flyreiser.
Og tusenvis av kunder som handlet via Bravofly havnet virkelig i trøbbel. De fleste kommer ikke i kontakt med selskapet og har heller ikke fått billettpengene refundert.
En liten sjekk på nettsiden Trustpilot avslører at folk er rasende på selskapet.
Og av alle de hundrevis av henvendelser jeg har mottatt fra lesere de siste tre månedene er over halvparten angående Bravofly.
Folk er fortvilet. De får ikke endret billetter, de får ikke penger tilbake - og fremfor alt:
de får ingen svar på henvendelser.
Jeg kan ikke annet enn å henvise dem til reiseforsikringsselskapet - og håpe at de får bedre hjelp der. Men ofte ender det med avslag også her.
Jeg har advart mot selskapet tidligere og jeg gjør det igjen.
Hva du enn gjør: Ikke kjøp flybillettene dine via Bravofly!

Etter noen relativt stille måneder der nordmenn har fløyet mindre enn på flere tiår er flypassasjerene nå tilbake igjen. Og nå er klagesakene igjen på vei tilbake. De siste ukene har jeg daglig mottatt mail og telefon fra fortvilte nordmenn som ikke får billettene sine fra Bravofly.

Dette må du gjøre før du bestiller neste gang

  • Bruk gjerne flyselskapets app for å hindre at du ender på en annen nettside enn den du hadde tenkt.

  • Dersom du bestiller via pc/mac må sjekke at du virkelig er på flyselskapets egen nettside.

  • Se opp for søkemotorer som lover deg billigere billetter enn de flyselskapene selv kan selge dem for.

  • Ikke kjøp ekstratjenester som gjør at billetten blir dyrere.

  • Ikke la deg lure av at de skriver det bare er svært få billetter igjen til denne prisen.

See this content in the original post