Regjeringens store cruisetabbe i Sommer-Norge
Noen trodde kanskje at det var en god idé. Hva tenker de på?
(ODD ROAR LANGE): Norske fjorder er blant de mest attraktive cruisereisemål hele verden. Dette er en av grunnene til at Norge i år så ut til å skulle få tidenes cruiserekord til tross for stadig med høylytt cruisekritikk.
Men koronasituasjonen har snudd opp ned på store deler av reiselivet, og cruiseindustrien spesielt.
Mange har håpet at norske og andre lands myndigheter skulle benytte cruisepausen til å trekke opp noen kloke og bærekraftige tanker for fremtidens cruiseturisme.
Dette må de gjøre
Slik at en betydelig større andel av cruiseturistens fremtidige forbruk i Norge ligge igjen i nettopp Norge. Som verdiskapende kapital til nytte for lokalsamfunn. I stedet for å gi bort det beste av Reiselivs-Norge mer eller mindre gratis.
Det var også håp om at de skulle stille krav om at cruiseskipene måtte bruke lokale aktivitetstilbydere i stedet for å medbringe egne sykler og kajakker, krav om større andel av lokalmatinnkjøp fremfor bruk av tollfrie havner, færre gigantskip, færre gamle skip med store miljøskadelige utslipp var noen av disse.
I stedet skjer det stikk motsatte.
Regjeringen endrer nemlig covid- 19 forskriften og åpner nå for kystcruise langs norskekysten. Det betyr at Hurtigruten og alle andre utenlandske cruiserederier kan ta med seg utenlandske passasjerer i sommer. Skipene kan ikke gå til havn eller sette i land mannskap eller passasjerer. De kan imidlertid arrangere aktiviteter på vannet med skipets eget utstyr – som for eksempel kajakkpadling.
Ordningen skal i første omgang gjelde til 20. juli. Rederiene som ønsker å ta med seg utenlandske cruiseturister må søke og få godkjent smitteplaner før de kan operere, forteller departementet.
Dette betyr det i praksis
Dette betyr at cruiseskipene, fulle av utenlandske turister, kan bruke attraktive norske fjorder helt gratis.
Ja, ikke bare kan - de tvinges til det. Selv om at akkurat den tvangen neppe svir spesielt hardt for en cruisenæring som ikke har jobbet for å betale mest mulig til norske aktører de senere årene, tvert i mot.
I praksis betyr det at mens et stort antall norske aktivitetstilbydere, godkjente guider og erfarne friluftslivspersoner står uten arbeid i sommer, kan utenlandske rederi tjene gode penger på norsk natur uten å legge igjen en krone.
Dette er det absolutt siste norsk reiseliv trengte akkurat nå. Dette er dessverre enda en eksempel på at Nærings- og fiskeridepartementet mangler forståelse for den kompleksitet og dynamikk som reiselivsnæringene består av. Det er nemlig ikke én næring, men en kjede av næringer. Og dette er med på å fremskynde behovet for en egen reiselivsminister med et departement som ikke er et «liksomdepartement».
Å gi cruisebransjen en gratissjanse til å komme med sine flytende hotell, ankre opp foran nærmest tomme norske sommerhotell, for deretter å bruke naturen som sin egen lekegrind er nesten ikke til å begripe.
Det er i alle fall fullt forståelig at en viktig del av norsk reiseliv føler seg, unnskyld uttrykket «pisset på» akkurat nå
Glad minister
– Jeg er glad for at utenlandske cruiseturister kan få oppleve norskekysten i sommer. Endringen vi nå gjør betyr at Hurtigruten og andre rederier kan frakte passasjerer fra utlandet til kysten vår. Dette er et ledd i en forsiktig og forsvarlig gradvis åpning av næringsaktivitet. Så får vi håpe at situasjonen fremover gjør at vi kan åpne opp ytterligere, sier næringsminister Iselin Nybø.
– Det er viktig at det følges strenge smittetiltak om bord. Cruiseskipene er vant til å håndtere meget strenge krav til hygiene og smittekontroll.
Og selv om passasjerene ikke kan gå i land, tror jeg dette vil gi turistene gode opplevelser og styrke Norge som reisemål, sier næringsministeren.
Men dette er ikke bra for norsk reiseliv. Det er en ny gedigen cruisetabbe.