THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dette blir reiselivets «Nye Lofoten»

Her skrives det et eventyr i disse dager - nesten som i en film

Det er klart for jakten på fjordlyset på Romsdalsfjorden. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Norsk reiselivsnæring består av optimister. Mange optimister. Felles for mange er at de selv mener at de selger indrefileten av reiseopplevelser i Norge. Men mange av dem tar feil. Det er naturligvis flott at mange er stolte av regionen sin, men å opphøye en middels god biff til «indrefilet» er å dra det for langt.
Det finnes heldigvis mange flotte steder som utmerker seg, og som gjennom både produktutvikling og merkevarebygging blir suksesser både målt i besøkstall, besøksopplevelser og verdiskaping kan betrakte seg selv som en suksess.
Lofoten (og Vesterålen, som vi ofte glemmer) er en slik region.
Men det er ikke til å komme fra at det er langt til Svolvær fra befolkningstette byer som Oslo (1363 km - 19,5 timer i bil), Bergen (1499 km - 23 timer i bil) og Trondheim (875 km - 13,5 timer i bil).
For mange nordmenn blir det dermed for langt for en tur som bare varer inntil én uke.

Finnes det virkelig ikke noe Lofoten som er nærmere?
Nei, ikke ennå. Men det kommer snart.

Åndalsnes, Rauma og Romsdalsregionen kommer til å bli reiselivets «nye Lofoten». Et eventyr skrives i disse dager. Her er bildet tatt fra Rampestreken i byfjellet Nesaksla.

Rauma kommune, for mange bedre kjent for Åndalsnes, Trollstigen, Trollveggen og Romsdalseggen, er i ferd med å utvikle seg til et nytt reiselivseventyr. Og det får ringvirkningseffekt langt utenfor kommunes egne grenser. Jeg tror Romsdal kan bli vårt nye Lofoten - dersom de selv vil.

Romsdalshalvøya med omland har naturgitte forutsetninger til å bli en reiselivsvinner.
Men det har ikke vært investeringsvilje og -kraft nok til å lykkes før nå.
Dette er i ferd med å snu og det er lyse tider i sikte.
La meg først komme med en innrømmelse: Jeg tok feil da jeg mente at det var feil å satse på bygging av Romsdalsgondolen på byfjellet Nesaksla.
Det ville vært feil dersom, som prosjektet i en tidlig fase ble solgt inn som, var fullstendig avhengig av tung og ikke-bærekraftig cruiseturisme for å lykkes.
Men underveis i prosessen frem til byggestart har det skjedd store endringer. Og disse har fått meg til å endre mening. Jeg tror det kommer til å gå veldig bra med den ny Romsdalsgondolen - og den kan skape fabelaktige ringvirkninger.

Nesten som i en film

Under et frokostmøte i regi av Molde Næringsforum nylig presenterte daglig leder i Pål Ragnar Amundsen i selskapet Romsdalen AS en situasjonsrapport og fremtidstanker for deler av reiselivet i Rauma akkurat nå.
Og det er svært oppløftende informasjon som handler om mer enn en gondol:

  • Byggingen av Romsdalsgondolen går etter planen og skal være klar til bruk i mai 2021.

  • Det er planer om hybridelektrisk guiding på Romsdalsfjorden fra sommeren 2022.

  • Det innledes samarbeid med en rekke lokalmatprodusenter i regionen.

  • Det skal utvikles unike reiser med toget på Raumabanen.

  • Overnattingskapasiteten skal utvides med bygging av hotell ved sjøfronten (trolig 3-4 år frem i tid)

  • Det utvikles en lang rekke nye aktivitetstilbud.

  • Det utvikles nye lokalmatprodusenter og distribusjon av denne.

  • «Nye Lofoten» vil også kunne utnytte effekten av filmer som er innspilt i området: «Mission Impossible» (Tom Cruise), «Black Widow» (Scarlett Johansson), «Børning 3» (Anders Baasmo m.fl) - sist, men for reiselivet veldig stort: «Kompani Lauritzen - sesong 1 og 2».

På kort sikt vil lokalmiljøet tjene gode penger ved at produksjonsteamene bruker penger fra den såkalte incentivordningen lokalt, så lenge de er i regionen. I tillegg kommer effekten av at turister gjerne oppsøker kjente innspillingssteder for å se dem, oppleve dem og ta bilde av seg der. I så måte er Kompani Lauritzen i særklasse, fordi det er mulig å gå i kompaniets fotspor, og å kjøpe i K.L.-pakker. Overnatting i de enkle brakkene på Setnesmoen vil kunne bli en umiddelbar hit.

Satsingen i flere hundre millionersklassen i Rauma er større en selve satsingen i seg selv. Fordi Rauma ikke er en stor kommune med utømmelig med opplevelser. Derfor vil tilreisende gjerne ha noe mer når de først er i dette hjørnet av landet.
Dermed vil turistattraksjoner som Atlanterhavsvegen og Geiranger samt nabokommuner som Molde, Kristiansund, Geiranger, Ålesund og Lesja kunne koble seg på - og bli verdifulle tilleggsopplevelser. Til glede og nytte for både turister og fastboende.

Kylling bro blir en ny attraksjon - takket være Tom Cruise. Foto: Odd Roar Lange

Det krever samarbeid, og det krever respekt for den viktige rollen Rauma har.
Den respekten har nemlig ikke alltid vært like stor. Og dette har ført til at Rauma og Åndalsnes ved flere anledninger har følt seg utenfor det gode selskap.
Lillebroren har i lang tid kjent seg overkjørt av sine storesøsken i Møre og Romsdal, og dermed har konkurranseviljen vært større enn samarbeidsviljen. Men det er ikke bare ytre element som har skapt vansker.
For i de siste årene reiselivet i handelsstanden i Rauma kommune vært satt kraftig tilbake grunnet interne stridigheter.
Samtidig som den lokale reiselivsledelsen var ute av stand til å løse problemet
Dette førte til at gode prosesser stoppet helt opp, eller ble satt mange år tilbake, og at viktige bidragsytere ikke ønsket å bidra i reiselivs- og næringsutvikling før ledelsen i reiselivsselskapet ble byttet ut.
Det er som når fotballtreneren «mister respekten i garderoben». Da er løpet kjørt.

Nye hoder - nytt samarbeid - nye løsninger

Nå har nye krefter overtatt, og det er en fantastisk ny giv i reiselivet i Rauma. Det satses både tid, penger og krefter. Og det satses bredt. Det betyr ikke at alle er live fornøyde med det som skjer, eller med retningen som er valgt. Raumagondolen kostet Romsdalseggen blant annet posisjon som Nasjonal Turiststi. Det får være til å leve med.
Men i bytte får de en satsing som mange andre indrefilet-wanna-bee´s i Norge bare kan drømme om.
Vi ser starten på en nytt norsk reiselivseventyr. Ikke bare for Rauma, men for hele Romsdal og omegn.
Det bør fortsatt være plass for til å lytte til kritiske innspill eller forslag om endringer som kan gjøre store og små prosjekt bedre.
Men innbyggerne i kommunen som har slagordet «Verdens beste kommune for naturglade mennesker» må legge bak seg de lange fightene som gjør at jeg ved flere anledninger har omtalt Rauma som «verdens beste kommune for evigvarende krangler».

Fra krangel til samarbeid

Jeg kjenner kommunen, innbyggerne og mulighetene godt, etter arbeidet med reiselivsboka: «Romsdal - naturens måte å vise seg frem på».
Og jeg har sett hva de mest forunderlige krangler har ført til av havari for mange gode prosjekter. Nå er tiden inne for å legge «krangler med mose på» bort for alltid.
La det gjerne gå et felles fakkeltog i byen - sammen for nye Rauma.
For nå er anledningen der, til å være med på noe nytt og noe stort.

Romsdalseggens far, fjellklatrerlegenden Fred Husøy, ante neppe hva han startet da han navnga den populære fjellruta. Foto: Odd Roar Lange

Det er tid for å glede seg

I tillegg til de rene produktutviklingene, nyetableringene og filminnspillingene så har Romsdal og Rauma noe Lofoten ikke har - og trolig ikke vil få: kort vei til befolkningstunge områder.
I løpet av 3-8 timer (avhengig av avreisested) er innbyggere i de tre store byene på plass i Åndalsnes-regionen.
Det er med andre ord tilgang et stort norsk og viktig publikum. Og dette gjør at cruise kan være en tilleggseffekt, ikke hovedandel i Raumas reiselivsutvikling.
Dét bør være nydelig musikk for de fleste som tenker bærekraftig reiseliv. Samtidig har de nærhet til tog, fly, fjell, fjord, lokalmat, lakseelv, spektakulære opplevelser, flinke folk og hyggelig vertskap.
Alt som står på turistenes ønskeliste (bucketlist) - og som samtidig gjør det godt å bo i regionen.

For nå må de alle sammen ta vare på den unike muligheten til å bli norsk reiselivs ekte indrefilet.
Slik at Romsdal blir reiselivets «nye Lofoten»!

See this content in the original post