Slik får du pengene dine raskest tilbake under SAS-streiken
Du kan ta noen enkle grep i dag
(ODD ROAR LANGE): Streiken i SAS er et faktum, og mange tusen reisende har krav på å få pengene for ubrukte billetter tilbake. Mange av dem har også krav på å få refundert ekstrautgifter de har hatt.
Dette kan være overnatting på hotell, transport til og fra flyplassen og mat og drikke under forsinkelsen.
SAS har også sendt ut sms til mange av sine kunder og beklaget at de ikke kan hjelpe dem med ombookinger.
Du kan på egen hånd bestille ny flybillett hos annet selskap, innenfor den samme priskategorien som den opprinnelige og du kan sende kravet om ekstrautgiftene til SAS.
Du har krav på pengene tilbake innen sju virkedager.
Viste du at åtte av ti flypassasjerer ikke kjenner sine rettigheter?
Og slik får du raskest pengene dine tilbake
Gå inn på denne nettsiden hos SAS. Du har rett på full refusjon for din billett hvis avgangen er kansellert, eller er forsinket mer en tre timer og du ikke reiste.
Dersom det er foretatt en fellesbestilling på flere personer så kan du kansellere og kreve penger tilbake for alle innen samme bestilling.
Her legger du inn kravet om dekte ekstrakostnader du har hatt.
Dersom du har kjøp billett via et reisebyrå eller en søkemotor på nettet så må du rette kravet ditt til der du har kjøp billetten.
Ikke la deg forlede til å tro at du ikk kan få en såkalt EU-kompenasjon i forbindelse med streiken.
Både EU-kommisjonen og norske forbrukermyndigheter har kommet til at SAS må betale ut dette for dem som kommer mer enn tre timer frem til reisemålet.
Hvilke fly er forsinket eller kansellert?
Det finner du ut av via denne nettsiden. Husk at den oppdateres flere ganger per dag.
Du kan også sjekke din reise via denne siden.
Send inn ditt refusjonskrav så snart som mulig.