THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Mens cruisebransjen sliter så overrasker Hurtigruten

Gode nyheter for norsk reiseliv - og dårlig for et flyselskap

Hurtigruten og flere norske reiselivsbedrifter scorer høyt. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Cruisebransjen er utsatt for sterk kritikk og mye debatt. Men Hurtigruten og flere reiseselskap er godt representert i en ny omdømmemåling. Hurtigruten er det reiseselskapet som har best omdømme hos det norske folk.
Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute. Ryanair har det dårligste omdømmet av alle selskapene som er målt.

Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland.

RepTrak Norge gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge, hvorav seks er reise- og transportselskaper. Både Hurtigruten, Flytoget og SAS har et fremragende omdømme med en score over 80 poeng av 100 mulige.

Lytter til omgivelsene

– Vi ser at de store bedriftene blir bedre til å lytte til omgivelsene og tilpasse sin adferd, slik at de møter samfunnets forventninger. De blir dessuten bedre til å skape gode følelser gjennom god kommunikasjon, sier Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland, som gjennomfører RepTrak sammen med Reputation Institute.

Selskapene som blir målt rangeres innenfor ulike dimensjoner.
– Hurtigruten og Flytoget er blant de aller beste på det folk bryr seg om, som er selskapets produkter og tjenester, sier Ole Christian Apeland.
Hurtigruten, som er stor både i cruisesammenheng og i rutetrafikk langs kysten har trolig scoret bra på omdømmemålingen fordi de har klart å formidle innsatsen innenfor bærekraftig reiseliv. Dette gjelder alt fra å fjerne sugerørene om bord til å bestille nye hybridskip. I tillegg kommer utstillinger og innsamling av søppel langs kysten.
Hvorvidt undersøkelsen har fanget opp folks mening om SAS-streiken er usikkert.

Selskapene som ble målt i reise- og transportbransjen er:
• Hurtigruten, 85,6 poeng (85,4 poeng i fjor)
• Flytoget, 82,1 poeng (77,2 poeng i fjor)
• SAS, 80,5 poeng (80,1 poeng i fjor)
• Norwegian, 74,0 poeng (72,3 poeng i fjor)
• NSB, 70,3 poeng (72,4 poeng i fjor)
• Ryanair, 53,5 poeng (47,0 poeng i fjor)

– Tidligere var Norwegian selskapet med best omdømme blant flyselskapene, mens i 2014 fløy SAS forbi, og Norwegian har ikke klart å ta dem igjen, sier Ole Christian Apeland.

Tine best likt uavhengig av bransje

Norske bedrifter får stadig bedre omdømme i befolkningen, og TINE er den bedriften vi liker aller best. Hele 16 bedrifter får en omdømmescore over 80, og har dermed «fremragende omdømme». I fjor nådde 12 så høyt. Etter TINE, som får en score på 88,6, følger Freia, Finn.no, Hurtigruten og IKEA. Mange bedrifter har holdt seg i toppsjiktet i lang tid, mens OBOS og Norsk Tipping er nykommere.

Rema øker mest, og Facebook faller mest i undersøkelsen RepTrak Norge 2019 fra Apeland og Reputation Institute.

Om undersøkelsen: RepTrak Norge analyserer omdømmet til 50 synlige bedrifter, som er valgt ut gjennom en nominasjonsmåling i befolkningen. Det er 16. gang Apeland og Reputation Institute gjennomfører målingen. Datainnsamlingen ble gjort fra januar til april.

See this content in the original post