Ny reiselov fra 1. juli: Slik kan du få tusenlapper igjen etter ferien
Bedre klagemuligheter med ny pakkereiselov
(ODD ROAR LANGE): Det er ikke alltid at alt går som det skal når man er på reise. Noen ganger kan det lønne seg å klage for å få tilbake penger for hele eller deler av reisen. Eller aler helst, for å løse problemet der og da.
I en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, forteller flertallet at de liker å sette sammen reisen selv. Den viser også at det først og fremst er de eldre som velger tradisjonell pakkereise når de skal ut på tur.
– Når du bestiller ulike reisetjenester hver for seg, så har du til nå reist med begrenset sikkerhetsnett. Fra og med 1. juli vil du kunne ha de samme rettighetene når du kjøper flere reisetjenester som fly og hotell sammen på nettet, som fra et tradisjonelt reisebyrå, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst.
Nå kommer ny lov
Den nye pakkereiseloven er tilpasset en stadig mer digital hverdag, der forbrukerne i større grad selv setter sammen sine egne reiser. Loven skal sikre oss sterkere forbrukerrettigheter uansett om vi kjøper en pakke gjennom en reisearrangør, eller om vi selv setter sammen en reise.
Ny pakkereisedefinisjon
Før var det kun reiser som var markedsført og solgt som en pakkereise, som var omfattet av pakkereiseloven. Det var krav til transport og hotell, eller en annen reisetjeneste, og det måtte være solgt til en samlet pris. Nå er det derimot hvordan tjenesten er presentert eller kjøpt, som avgjør om det er en pakkereise. Det må fortsatt være en kombinasjon av to ulike reisetjenester til samme reise eller ferie.
Eksempler på pakkereise fra 1. juli 2018
· tradisjonelle pakkereiser
· kjøp av flere reisetjenester i samme bestillingsprosess
· reisetjenester som tilbys til en samlet pris
· reisetjenester som selges under ordet «pakkereise» eller lignende
· kjøp av minst to reisetjenester innen 24 timer hvis man slipper å legge inn navn, e-post og betalingsinformasjon på nytt ved siste valg.
Reglene for hva som faller innenfor, er kompliserte. Når du kjøper reise, skal du få informasjon om hva slags type reise du har kjøpt, og hvilke rettigheter du har.
Dette har du rett på når du har kjøpt en pakkereise
Kjøper du en pakkereise, vil du ha rett på å få hjelp fra arrangøren mens du er på reise. Det er ikke mulig for arrangøren å vise til vilkår og ta ekstra betalt for hjelpen, med mindre du som kunde selv har skyld i at det oppsto vanskeligheter på reisen.
Ved kjøp av pakkereise har du blant annet rett til å avbestille mot et rimelig gebyr før avreise. Avbestillingsgebyret vil kunne bli høyere jo nærmere du kommer avreisedato.
Du har rett på å få hjelp fra reisearrangøren, hvis for eksempel hotellet ikke er som det skal, eller leiebilen du bestilte er gitt til noen andre.
Du er også beskyttet hvis reisearrangøren eller flyselskapet går konkurs, slik at du vil få dekket tur hjem.
Slik klager du på en pakkereise
Du har gode rettigheter hvis du ikke får det som er avtalt.
– Mangler hotellet sjøutsikten du ble lovet, så ta det opp med hotellet. Hjelper ikke det, kan du ta det opp med arrangørens lokale representant på stedet, eller sende en e-post. Det er viktig at du sier ifra, og at du dokumenterer manglene, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst.
Løser ikke saken seg, kan du klage til Pakkereisenemnda. Har du kjøpt pakkereisen fra en reisearrangør i EU/EØS, kan Forbruker Europa hjelpe deg.
Du kan ringe uten ekstra kostnader fra hele Europa på 23 400 500. Du finner også hjelp til å klage på forbrukerrådet.no og forbrukereuropa.no