THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

NHO-direktøren benekter overgrepstall i reiselivet

Hun skulle gitt metoo-ofrene støtte. Men nekter å innse problemet

See this content in the original post

Torill Ytreberg er regiondirektør i NHO i Møre og Romsdal.                           Foto: NHO

(ODD ROAR LANGE): I en serie artikler har jeg satt søkelyset på Metoo, seksuelle overgrep og reiselivet. 
Reaksjonene fra unge ansatte i næringen har vært formidable - både i antall og innhold. Jeg har aldri tidligere skrevet om tema som har fått så mange - og unisone - reaksjoner. #Metoo-problemet er større enn jeg trodde, eller i det minste håpet.
Fra næringens mange ledere har det imidlertid vært veldig stille. Foruroligende stille. Spesielt med tanke på den delen av næringen (hotell og restaurant) hvor hver femte av deres medarbeidere har rapportert at de har vært utsatt for seksuell trakassering.
Det er på tide å slutte å feie problemet under teppet. Vi får rive bort teppet, hive det ut vinduet.
Reiselivsdirektørene i Innovasjon Norge, Virke og NHO Reiseliv har riktignok svart på mine spørsmål (se lenkene). Kjapt og bra. Ellers er det utrolig stille i forhold til problemets omfang og at dette er på dagsorden akkurat nå.

Men spesielt en reaksjon fortjener oppmerksomhet. Det gjelder Romsdals Budstikkes intervju med regiondirektør Toril Ytreberg i NHO Møre og Romsdal. Intervjuet er foreløpig for abonnenter/betalende lesere. Men jeg skal bringe deg hovedinnholdet.

Ytreberg tror ikke på denne Faforapporten som slår fast det motsatte. Dette er sjokkerende og fremfor alt svært skuffende. Ikke minst på vegne av de som kanskje var i ferd med å varsle om overgrepene på sin arbeidsplass, men som nå ser at NHO-regiondirektøren forsøker å bagatellisere omfanget. 
Ytreberg vil neppe innrømme at det er dét hun gjør. Men det er slik de unge kvinnene jeg har snakket med føler det.  
Og kommentarene hennes har skapt sterke reaksjoner helt til topps i Reiselivs-Norge i dag.
Reiselivsnæringens største problem er ikke bare omfanget av seksuelle overgrep.
Men det er også mangelen på gode og tillitsvekkende system for å fange opp varsling fra dem som utsettes, og trygghet for at varselet fører til reaksjoner mot gjerningsmannen (det er så langt jeg har fått rapporter om, alltid en mann).
Det holder ikke å henge opp en lapp på veggen. Det må andre virkemidler til. Det skjønner de fleste - hvis de vil.

Ukjent for NHO-direktøren

Ytreberg har sjøl lang erfaring som direktør ved Scandic hotell i Ålesund. Hun kjenner seg, i følge rbnett.no, ikke igjen i beskrivelsen av en bransje hvor de ansatte opplever mye seksuell trakassering både fra kunder og kollegaer.
 Tafserne i reiselivsnæringen i Møre og Romsdal puster nok lettere i dag, når Ytreberg slår fast følgende i intervjuet med Romsdals Budstikke:

«Det kan hende at FAFO har kommet til at det er verre i restaurantbransjen enn i andre bransjer, men det har jeg ikke noen tro på. Ukultur er ikke bransjebestemt, du finner det like mye andre steder hvis du begynner å lete. Jeg tror på mange måter at reiselivsbransjen er bedre, fordi man er veldig oppmerksom på hvordan alkohol og rusmidler påvirker oppførsel, sier Ytreberg.– Det er kanskje ansatte i barer og i restauranter hvor det blir konsumert alkohol som kan oppleve trakassering fra kunder. Men jeg tror de som jobber her er ganske hardhuda og vet nøyaktig hvor de skal sette grensene, i hvert fall når det gjelder gjester.»

Faksimile fra Romsdals Budstikke 9. januar

NHOs Regiondirektør hadde alle tiders sjanse til å komme til orde med ubetinget støtte til ofrene og til å komme med en knallhard og utvetydig bredside mot overgriperne. Hun benyttet den ikke, men sviktet når det gjaldt. 
Og jeg håper noen i hennes ledelse forteller hvordan slike saker skal håndteres - dersom det fortsatt skulle være uklart.

Jeg startet reportasjeserien med å spørre om hvorfor det var så vanskelig å varsle om overgrep i reiselivet. Nå vet jeg litt av svaret.  

Når skal det skje en endring?  

Jeg har dekket en svært lang rekke rettssaker i Norge. Mange av dem har vært sedelighetssaker - der overgriper har vært leder/sjef/overordnet/mye eldre enn offeret, som har vært ung/i avhengighetsforhold/nyansatt etc.
Noen ganger endte saken i lagmannsretten, med en såkalt lekjury bestående av «vanlige folk». Aktor sukket ofte tungt når han/hun oppdaget at det var mange kvinner over 60 år i juryen.
Fordi mange av disse godt voksne kvinnene mente at jenter med korte skjørt eller genser med stor utringing selv måtte ta mye av skylda. Siden de lo av grove vitser på pauserommet, eller ikke fjernet nakenkalenderen som noen hadde hengt opp i garderoben.  Da måtte de selv ta ansvar for sin løssluppenhet og for at at situasjonen hadde utviklet seg. Jentene burde ha visst bedre!
 Og overgriperens handlinger ble bagatellisert: - Han var sikkert ikke verre enn andre ...
 
Jeg hadde håpet at slike tanker var historiske i 2018. Jeg er neimen ikke sikker.
Først ved å erkjenne problemet, innse at det kan være verre enkelte steder enn andre. Spesielt når det finnes tall som viser det og jenter som forteller. Først da er det mulig å gjøre noe med dem som skaper utrygghet på arbeidsplassene.

Tafsernes støttespiller

Carl I Hagen er en annen som gir tafserne spillerom. Til Vårt Land sier han:
«Etter metoo-kampanjen er det ingen som har lyst til å si høyt at de syns det Giske har gjort, bare er en bagatell. Men vi må huske at metoo har endret spillereglene for hva vi syns er akseptabelt. Nå blir ting Giske gjorde for 15 år siden, vurdert opp mot dette regelverket. Det som før var normalt, er nå urimelig.»

Jeg har vært i mediebransjen i 40 år. Tafsing, seksuelle overgrep, gamlinger som vil ligge med ungjenter - det har aldri vært normalt eller ok. Ikke i mediebeansjen - og ikke i reiselivsnæringen.

Dersom du fortsatt ikke tror at det er verre for mange i hotell og restaurant enn i andre bransjen, Torill Ytreberg, så møter jeg deg gjerne til en debatt. For jeg synes ikke du skal slippe unna med disse kommentarene.
Noen må stå opp for de jentene som utsettes for dårlige sjefer, ledere og medarbeidere.
Og når du ikke tar jobben så gjør jeg det. For denne tråden har jeg ikke tenkt til å slippe.

*****************************************************************************************************************
Jeg kommer til å jobbe videre med dette viktige temaet.  
Har du tips, synspunkt, meninger eller spørsmål? Eller har du noe du vil fortelle?
Kontakt meg gjerne på epost:  orl@thetravelinspector.no  

Vil du dele artikkelen med andre så finner du delingsknappen litt lenger ned.

See this content in the original post