THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Nå får du endelig pengene dine for avlyste flyreiser

Ellers blir det virkelig kostbart for flyselskapene

Flyselskapene må snart være i rute med tilbakebetalingen. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Luftfartstilsynet varsler fredag ettermiddag at de omsider har gitt flyselskapene en frist til å tilbakebetale alle refusjoner på avlyste flyreiser i forbindelse med coronapandemien. Dette skriver nettstedet Børsen.
Dermed vil passasjerene endelig få tilbake pengene som flyselskapene skylder dem. Widerøe har gitt informasjon om at de er så godt som ajour med tilbakebetaling for kansellerte flyreiser, mens Norwegian lover å være i mål innen utgangen av oktober.

Dette kan du kreve

Det er ikke en dag for tidlig, og at flyselskap, charterselskap og andre reisearrangører har holdt tilbake pengene for nordmenns reiser har trolig ødelagt for feriemuligheten for mange nordmenn i år.
Husk at du har krav på alle pengene tilbake, inklusiv skatter og avgifter. Flyselskapet kan tilby, men ikke kreve, at du tar i mot en såkalt voucher (reisesjekk) i stedet for rene penger.

Under koronapandemien har flyselskapene måttet kansellere en rekke avganger. Dette har i sin tid utløst et stort antall refusjonskrav hos passasjerer. Gjeldende EU-forordning fastsetter en frist på 7 dager til å etterkomme et slikt refusjonskrav, men denne fristen har ikke vært mulig å innfri i den ekstraordinære situasjonen vi er oppe i, skriver Luftfartstilsynet.

Forståelse for situasjonen

– Vi har stor forståelse for den krevende situasjonen flyselskapene er oppe i, og det har ikke vært å forvente at man kan oppfylle forordningen til punkt og prikke. Regelverket var ikke designet for en slik hendelse. Like fullt er vi opptatt av at forbrukerne får tilbake de pengene de har krav på. I mange tilfeller dreier det seg om betydelige beløp som har vært utestående i lang tid, sier Luftfartsdirektør Lars Kobberstad.
– Vi har i dialog med flyselskapene bedt dem prioritere dette arbeidet, og hadde gjerne sett at dette skulle gått raskere enn det har gjort.

Forskjell på flyselskapene

Luftfartstilsynet har så langt konsentrert seg om flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe. Det er forskjeller i hvor langt de ulike selskapene har kommet i å tilbakebetale refusjoner.

– Basert på den tilbakemeldingen vi har fått fra flyselskapene er det forskjell i hvor mye arbeid som gjenstår før de er i mål. Dette preger også vår oppfølging av disse. Widerøe har opplyst at de nå har få restanser på sine utbetalinger, og Norwegian har varslet at de skal være a jour innen utgangen av oktober. Luftfartstilsynet har bedt de to selskapene holde oss oppdatert om situasjonen endrer seg. SAS får en frist til innen utgangen av november med å innfri alle utestående refusjonskrav. Om SAS ikke overholder denne fristen, vil det påløpe en tvangsmulkt pålydende én million kroner pr. måned fra og med 1. desember. Dersom pålegget ikke er etterkommet innen februar 2021 vil Luftfartstilsynet vurdere om månedsbeløpet skal økes. Tvangsmulkt vil også bli vurdert for de andre selskapene dersom de ikke følger den tidsplanen de selv har skissert overfor Luftfartstilsynet.

God dialog i høst

Kobberstad påpeker at Luftfartstilsynet har hatt tett og god dialog med flyselskapene, og vil fortsatt ha det frem til situasjonen er løst. – Vi opplever at det har vært en positiv utvikling i hvordan flyselskapene har prioritert dette, etter at vi tok dette opp med dem før sommerferien. Det har tatt lang tid og nå er det på tide å komme i mål med kravene, derfor setter vi en frist.

Nødvendig arbeid

Koronapandemien med så mange kanselleringer har avdekket et behov for bedre løsninger og systemer når det kommer til refusjoner. – Flyselskapene har gjort en stor jobb med å rigge nye systemer, og det vil bidra til at slike situasjoner ikke oppstår igjen. Vi forutsetter at disse systemene vil sørge for at fristen på 7 dager følges nå i ettertid, avslutter Kobberstad.

Dette får du ikke hjelp til

Luftfartsverket har imidlertid ingen sanksjonsmuligheter mot billettformidlere som f.eks Bravofly som skylder store beløp til sine kunder. Nettstedet nekter å svare kundene som ønsker penger tilbake, og har heller ikke noe telefonnummer som kundene kommer gjennom på. Bravofly er soleklart i teten når det gjelder henvendelsen fra fortvilte lesere som henvender seg Thetravelinspector.no
Den beste måten å presse Bravofly til en løsning er:
°Å kontakte dem på deres åpne Facebookvegg. De liker ikke den negative oppmerksomheten.
°Å kontakt reiseforsikringsselskapet ditt
°Å kontakt kredittkortutstederen din.
Og aller viktigst: Bruk ikke Bravofly igjen.

See this content in the original post