Se bildene: Her skriver Hurtigruten en ny historie
Og dette er planen for de nye superskipene
(ODD ROAR LANGE): Her får verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, «MS Roald Amundsen», vann under kjølen for første gang. Dette skjedde ved Kleven verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal.
Hurtigrutens nye skip «MS Roald Amundsen» er utstyrt med store batteripakker og er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip.
Se bilder fra sjøsettingen her - alle fotos: Oclin/Hurtigruten
— Det svært avanserte skipet, som er spekket med miljøvennlige løsninger og grønn teknologi, får plass til 530 gjester. Om bord vil det være spesialbygget ekspedisjonsutstyr (inkludert undervannsdroner), et eget forskningssenter, flere restauranter, «evighetsbasseng» og store utedekk der gjestene kan nyte den spektakulære naturen der skipet seiler, forteller kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten.
Tidspunkt for dåp og jomfrutur er under planlegging, men disse planene holdes foreløpig hemmelige.
Du kan bli med
MS Roald Amundsen skal ta med gjester blant annet til Antarktis, Svalbard, Alaska, gjennom Nordvestpassasjen i «fotsporene» til Roald Amundsen – og på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten. Seilingene starter sommeren 2019.
Kleven verft er også godt i gang med byggingen av søsterskipet «MS Fridtjof Nansen», som skal være ferdig i 2019.
Under sjøsettingen ble Hurtigrutens nyeste skip hilst velkommen til sitt rette element av selskapets eldste: «MS Lofoten» fra 1964, som var dagens nordgående hurtigruteskip på Sunnmøre.
Les mer: Slik blir de nye Hurtigruteskipene på innsiden
Les mer: Her skal nye Hurtigruten seile