THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Presses til å kjøpe ekstra leiebilforsikringer

Derfor skal du ikke betale dette når du leier bil

Pass på når du leier bil på reisen. Du skal ikke betale mer enn du trenger.

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): En av de tingene jeg ofte for henvendelser om er leiebiltrøbbel. Noen må betale for skader de ikke har påført bilen, de betaler ekstra for bensin/diesel som du ikke har brukt. Og ikke minst: forsikring som du ikke har behov for og heller ikke skal betale for.

Skal vi finne oss i det?

– Se for deg at du er på vei inn i et fly, der du blir overrumplet av en kabinansatt som begynner å fortelle deg om alt som kan gå galt på denne reisen, og at du burde kjøpe livs-, bagasje- og matforgiftningsforsikring. Vi hadde jo aldri godtatt en slik praksis hos et flyselskap. Hvorfor i alle dager skal vi godta det fra leiebilselskapene? spør Randi Flesland i Forbrukerrådet.
Én av fem, som kjøper ekstra forsikringer i skranken når de henter ut leiebil, føler seg presset, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Føler seg presset

– Det er et stort problem at så mange forbrukere føler seg presset til å kjøpe produkter de ikke vil ha, sier forbrukerdirektør Randi Flesland. I vår undersøkelse av de fem største leiebilselskapene i Norge fant vi at svært få av dem gir forbrukerne mulighet til å kjøpe alle forsikringer når leiebilen bestilles på nett. Og, det er nettopp dette som er grunnen til at de kan utnytte forbrukernes usikkerhet og presse dem til å kjøpe produkter de ofte ikke trenger når bilen hentes ut, fortviler Flesland.
Og ikke bare blir man presset. For i mange land får du en leiebilkontrakt på det lokale språket, og du signerer på noe du egentlig ikke vet hva er.

Kredittkortet og reiseforsikringen dekker en rekke av kostnadene som leiebilfirmaet krever deg for. Foto: Odd Roar Lange

Unødige og dyre forsikringer

Det er særlig såkalt egenandelsforsikring (SCDW) som drar prisen opp.
– Dette er en forsikring veldig mange allerede har gjennom reiseforsikringen, eller hvis man har betalt leien med kredittkort, NAF-medlemskap har også dette inkludert, sier Flesland i en pressemelding fra Forbrukerrådet.
Leiebilselskapene selger også ekstra forsikringer for tyveri av eiendeler og personskader. Disse har man allerede i reiseforsikringen.
Nær fire av ti kjøper de ekstra forsikringene de blir tilbudt når de henter ut bilen.
– De aller fleste kunne nok spart betydelige beløp og unngått dobbeltforsikring hvis de fikk muligheten til å velge hvilke forsikringer de faktisk trenger før de befinner seg i en stresset hentesituasjon, sier Flesland.
For mer utfyllende informasjon om hva forsikringene dekker og ulike betegnelser sjekk Forbrukerrådets guide til leiebilforsikringer.

Sjekk grundig

Å sjekke bilen for skader når man henter den, er lurt.

– Gå nøye over bilen og se etter riper, steinsprut og sprekker i lakk, ruter og lykteglass. Ta bilder av selv den minste ripe, og få med en beskrivelse av skadene i leiekontrakten, slik at du slipper krav om erstatning i etterkant. Når bilen leveres, er det en fordel å gå over den sammen med en representant fra leiebilselskapet og få en skriftlig bekreftelse på at bilen er i samme stand som da den ble hentet. Hvis dette ikke er mulig, er det lurt å gå over bilen og ta bilder, sier Flesland.

Forbrukerrådets undersøkelse viser at seks av ti allerede er flinke til å sjekke leiebilen for skader. Dette reduserer konfliktnivået, og kun én av tjue har opplevd å få erstatningskrav fra utleier i etterkant. Halvparten av disse var uenige i kravet.

– Dersom enda flere dokumenterer tilstanden ved henting og levering av leiebil, vil antallet konflikter reduseres ytterligere, sier Flesland. Vær oppmerksom på at utleier ikke har rett til å belaste kredittkortet ditt eller depositum for påståtte skader. Du skal alltid ha muligheten til å bestride slike krav før noe skal betales, opplyser Flesland.

See this content in the original post