Flyet ble forsinket - hunden Jack krever kompensasjon
Kan en hund kreve penger av flyselskapet?
(ODD ROAR LANGE): Flyselskapet DAT (Danish Air Transport) har kommet i en kattepine - takket være hunden Jack. Det hele startet 14. januar 2020 da flyet fra Palermo til Lampedusa på Sicilia ble fem timer forsinket grunnet teknisk feil.
Passasjerene var i utgangspunktet berettiget en kompensasjon på 250 Euro, pluss dekning av ekstra kostnader til mat og drikke - samt ny flybillett.
Det var bare å fylle ut et skjema for å kreve kompensasjonen utbetalt.
Det gjorde også Jack. I alle fall eieren til Jack.
For Jack hadde egen betalt billett. 27 euro, for en «pet in cabin»-billett.
Får han pengene?
For å få penger utbetalt må passasjeren ha en billett eller eget reisedokument. Men adm.dir Jesper Rungholm holder foreløpig pengene tilbake:
-Vi har i utgangspunktet avvist Jacks klage og venter nå på å se om Jack, eller kanskje hans eier, søker juridisk råd for å komme videre. I det minste er formuleringen av EU-forordningen heller ikke klar på dette området; Forordningen snakker om en billettholder, men sier ikke noe om at den må være et menneske, sier Jesper Rungholm.
-Et kjæledyr som Jack må også ha sitt eget reisedokument for å følge med flyet og kan derfor i prinsippet ha rett til erstatning i henhold til EU 261, sier Jesper Rungholm og legger til Standby.dk
-EU-forordningen forklarer også hvordan flyselskapene skal oppføre seg mot forsinkede passasjerer. Nå venter jeg bare på en klage på at vi ikke serverte hundemat eller tilbyr en passende vannskål under Jacks venting på Palermo flyplass., avslutter Jesper Rungholm.