Nå: Ikonisk Norgesfilm til finalen i Cannes
Grim og Sven-Erik til filmfinale med spektakulære bilder fra Turist-Norge
(Odd Roar Lange): Filmen Iconic Norway, som til nå er sett av flere millioner seere over hele verden, er blant vinnerne i årets Cannes Corporate Media & TV Award.
Om det blir gull, sølv eller bronse på den flotte norske filmen er foreløpig ikke kjent. Dette blir klart i Cannes 27. og 28. september i år.
Filmen er i finalen i klassen Best Camera for Turistfilmer og kåringen skjer i år for 8. gang.
Filmen er laget av fotografene Grim Berge og Sven-Erik Knoff og har fått oppmerksomhet over hele verden. I sommer er duoen i gang med å lage en «oppfølgerfilm» og filmer Norge fra sør til nord i løpet av en flere uker lang turné.
Dette er Iconic Norway
I samarbeid med Visit Norway reiste Grim Berge og Sven-Erik Knoff fra Lofoten til Kristiansand på 40 dager, med kameraer som filmet både høyt og lavt.
Byer som Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand er portrettert i filmen, men for bergenseren Berge er det ikke noen tvil om hva som er favorittstedet.
Les mer: Denne filmen fra fikk nordmenn til å gråte
— Av patriotiske grunner er byen som skiller seg mest ut, Bergen, men jeg synes at alle stedene har sin unike sjarm. Noen er mer overveldende enn andre, mens andre har en mer stille skjønnhet. Det finnes forskjellige typer styrker ved de ulike stedene, sier Grim Berge til Dagbladet.
— Vi er helt skjelvne. Dette er helt fantastisk, sier fotografene Grim Berge og Sven-Erik Knoff til Thetravelinspector.no etter at filmfestivalarrangøren la ut en oversikt over finalistene på sin nettside.
Finalister som den 27. september får enten gull, svart eller blå delfin blir invitert til finalen og gallamiddagen den 28. september.