Kommentar: - Nå begynner det å bli riktig flaut
Dotrøbbel igjen. Og de som kan gjøre noe med det gir blaffen som vanlig.
Kunne du tenke deg å invitere gjester på besøk, for deretter å overraske dem med at de ikke får bruke toalettet så lenge de er der? Selvfølgelig ikke. Det er det vel ingen ved sine fulle fem som vil gjøre, tenker du?
Men det er akkurat det norsk reiseliv gjør . Ikke bare én gang. Men igjen og igjen og igjen. I over 30 år har jeg fulgt norsk reiseliv tett. Like lenge har debatten dukket opp hver eneste sommer:
Turistene gjør fra seg i naturen, i hager, på strender og i fjellet. Fordi naturen kaller, og naturlandet Norge ikke har lyst og vilje nok til å løse problemet for gjestene.
Disse har skylden og ansvaret
Jakten på en løsning er blitt en årlig peke-lek der det alltid er de andre som har skylda. Til tross for at alle innerst inne skjønner at det er kommuner, fylkeskommuner og staten som skal ta regningen. Dette er offentlig infrastruktur - som er det offentliges ansvar.
Reiselivsnæringen i Norge sørger for rundt 90 milliarder kroner i verdiskaping hvert eneste år. I tillegg kommer verdiskaping fra reiseliv i næringer som ikke direkte sorterer under reiselivsnæringen. Jeg kan nevne dagligvare, drivstoffstasjoner, detaljhandel og en rekke andre som tjener penger på tilreisende gjester.
Tabben
Kommunene, fylkene og staten tjener altså milliarder på reiselivet hvert år. Allikevel vrir de seg unna når det kommer til det aller enkleste: å bygge og drifte serviceanlegg med toalett. Unntakene hete Nasjonale Turistveger, som har laget så fancy toalett at gjestene tror at vasken er en urinal!
Kommunepolitikerne og stortingspolitikerne tar fellesferie når problemet er på sitt verste - om sommeren. De slipper dermed unna søkelyset igjen. I stedet er det en stakkers ferievikar i ulike rådhus som må forsøke å finne en plausibel forklaring når lokalavisene setter årlige do-problematikk på dagsoren.
Turistskatten redder ingen
Det er rett og slett pinlig og direkte flaut at vi ikke klarer å ordne dette, i det som vi ynder å kalle «verdens rikeste land».
Og dette er ikke noe som kan løses av den andre ørkenvandringen: turistskatten. Det går år ut og år inn å få en slik løsning på plass. Selv om det er så enkelt at selv små landsbyer i utlandet har fikset det forlengst. Uten at det skremmer bort turistene, slik noen tror resultatet blir her i Norge.
Turistskatt, eller det nokså fjollete ordet «besøksbidrag», kan i heldigste fall være på plass neste år. Men bare som et prøveprosjekt i to-tre av landets kommuner. Resten må fortsatt knipe igjen.
Turistene er positive til at Norge skal innføre turistskatt. Selv om dét er irrelevant. Man innfører ikke skatter basert på hvor populært det er.
La oss anta at alle har forståelse for at turister og besøkende bør få gå på do der de er, når de trenger det.
Hvorfor er det da så vanskelig å få gjort noe med det?
Dette er årsaken
Først og fremst skyldes det at norske politikere ikke er særlig interessert i reiseliv og reiselivsnæringen. Derfor bruker de minimalt av tid på å sette seg inn i behovene og ringvirkningene, og hvor mye det tilfører hjemstedet sitt av penger.
Dette igjen fører til at kommunale bidrag til inntektsbringende destinasjonsselskap - som ikke bare er en turistinformasjon - er blitt en kommunal salderingspost. Og knapt nok noen ser ut til å bry seg nevneverdig. De tror kanskje at produktutvkling, markedsføring og en bærekraftig og fornuftig besøksforvaltning kommer av seg selv.
Spør hvilken som helst politiker i hjemkommunen din hva de vet om reiselivsnæringen på hjemstedet. Jeg garanterer at du blir overrasket over hvor lite de vet og hvor lite de er interessert. Å være opptatt av reiseliv gir ingen status. Derfor har ikke reiselivslandet Norge en reiselivsminister, heller.
Men alt dette - innskyld utrykket - «driter» både politikerne og kommunens etater i.
Men det gjør ikke turistene, som enda en sommer sliter med å komme seg på do på sivilisert vis.
Dersom politikerne hadde ment alvor med sin interesse og sitt engasjement, så hadde saken vært løst for lenge siden.
Men der det ikke er vilje blir det heller ingen løsning. Turistene og gjestene får klare seg som best de kan.
Om The Travel Inspector:
Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.