THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Ny undersøkelse: Kraftig nedgang i cruisepassasjerers pengebruk

Slik er cruisepassasjerene som besøkte Norge i 2019

Cruiseundersøkelsen fra Innovasjon Norge kommer til å bli diskutert mye i tiden som kommer.
Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): De blir stadig flere, men de bruker mindre penger. Spesielt på anløpsstedene hvor cruiset verken starter eller stopper. Det viser Innovasjon Norges nye store cruiserapport for 2019.
- Vi ser en stor endring i type passasjerer. De er blitt yngre, og en større andel reiser med barn, påpeker Margrethe Helgebostad, analyseansvarlig ved Innovasjon Norge Reiseliv i en pressemelding.

Bruker penger i land

Cruiseturistene er betalingsvillige turister, som bruker mye penger på reisen til Norge. Men størstedelen av forbruket er betaling for cruisepakken.

- Cruisepassasjerene bruker mye penger på sine Norgesferie totalt sett. Men fordi de ikke bruker penger på overnatting og transport i Norge, er det mindre penger som blir igjen her til lands sammenlignet med andre feriereisende, forklarer Helgebostad.

- Dersom vi ser på forbruk utover transport og overnatting har cruisegjestene et høyere døgnforbruk enn de som bor på hytter, besøker venner og kjente, og campingturister.
Undersøkelsen viser allikevel at gjennomsnittlig forbruk per dagsbesøk i sommer var 510 kroner blant cruisepassasjerer, mot 1 240 kroner for en gjennomsnittlig utenlandsk feriereisende.
Forbruket blant cruisepassasjerene er lavere enn ved forrige undersøkelse i 2014.
Nedgang i forbruk skyldes kan skyldes flere forhold.
Det kommer cruisepassasjerer fra flere nasjoner, det er flere yngre som også reiser med barn, og den norske kronen er langt lavere sammenlignet med dollaren, enn den var i 2014. Det er fremdeles eldre amerikanere som har det største døgnforbruket også denne gang.

Cruisepassasjerer bruker mest penger på shopping, suvenirer og varekjøp, samt restauranter barer og kafeer.

- De cruisepassasjerene som legger igjen mest penger i Norge, er de som enten går på eller av et skip i Norge. De har ofte en eller flere netter på et hotell, før eller etter reisen. Det er dermed snuhavnene som har best utgangspunkt for å tjene penger, påpeker Helgebostad.

Mest til cruiserederiet

Av det gjennomsnittlige totale forbruket per cruisepassasjer på 25 800 norske kroner, går over 90 prosent til cruiserederiene.
Dette skyldes at forbruket på selve cruisepakken, som i gjennomsnitt er på 23 620 kroner per cruiseturist, utgjør en veldig stor andel av det totale forbruket til cruiseturistene i Norge. Det er verdt å merke seg at cruisepakken dekker hele cruiset – både i og utenfor Norge. Hvor stor del av cruiset som er i Norge varierer mye, hva som er inkludert i cruisepakken varierer også.

Cruiseturistene bruker i gjennomsnitt 2 180 kroner i land i Norge. Storparten av dette er øvrige forbruk i land på 11555 kroner.
Resten består av et gjennomsnittlig beløp på 255 kroner på utflukter og ekskursjoner kjøpt fra lokale tilbydere, og 50 prosent av de gjennomsnittlige 805 kronene brukt på utflukter og ekskursjoner kjøpt fra cruiserederiet. Hvor stort påslag cruiserederiene har på salg av utflukter og ekskursjoner er ukjent, i beregningen er det brukt samme estimat som i cruiseundersøkelsen fra 2014.

Fra cruiseundersøkelsen 2019

Cruiseturister vektlegger utsikt og naturattraksjoner (ikoniske landskap) samt kulturelle opplevelser og innsikt i dagens kulturelle livsstil. Lokale aktiviteter og lokale servicetilbud påvirker ikke vurderingene av cruisedestinasjonene. Det er i stedet selve cruiseopplevelsen som er en viktig driver, gitt at cruiset oppleves å ha alt inkludert om bord. Basert på svar fra cruiseturistene synes det å være potensial for økte inntekter på reisemålene ved å tilby kulturelle opplevelser.

Ønsker opplevelser

Vestlandsforsking har utviklet en modell for å følge cruiseskips bevegelser og beregne energibruk og utslipp til luft.
Modellen bygger på teknisk informasjon, herunder installert motorkapasitet og framdriftstype og automatisk identifikasjons (AIS) data, som viser skipets posisjon og fart per femte minutt, og på formler for å beregne drivstoff-forbruk.
Modellen estimerer at cruiseskip som ankom Norge slapp ut om lag 416 000 tonn CO2 i norsk økonomisk sone, noe som tilsvarer om lag 15 prosent av totalt klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske.

Modellen viser at generell reduksjon på to knop i operasjonsfarten til cruiseskip som seiler til Norge kan spare om lag 16 prosent drivstoff. Storstilt utbygging av landstrøm kan medføre reduksjoner i lokale utslipp og CO2-utslipp. Men bare cirka 15 prosent av de samla utslippene skjer i havneområder, skriver Vestlandsforskning i denne rapporten.

Fakta om Innovasjon Norges cruiseundersøkelse

° Det er gjennomført 3 232 intervjuer med cruisepassasjerer i 14 havner langs hele norskekysten – fra Kristiansand i sør til Nordkapp i nord.
° Datainnsamlingen har foregått i perioden 21. mai til 31. september 2019.
° Alle intervjuene er gjennomført som personlige intervju ved bruk av nettbrett.
° Datainnsamlingen har foregått over 75 intervjudager med 80 cruiseskip og på 175 cruiseanløp. Intervjuene ble gjennomført med cruisepassasjerer som var på vei tilbake til skipene etter et besøk i land.
° Det er tatt høyde for mange ulike forhold; fra størrelse på skip, antall anløp og cruiseturistenes nasjonalitet, til geografisk lokasjon av havnen, type havn og rederi, samt antatt segment på skip/rederi.

Undersøkelsen er planlagt og gjennomført av Epinion i samarbeid med Gyger på oppdrag fra Innovasjon Norge.

Du kan lese hele undersøkelsen her.

See this content in the original post