THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Når du bestiller bør noe annet enn dette være forbudt

Jeg håper vi har lært ei skikkelig lekse nå

Dette er det viktige budskapet. Dropp bookingselskapene, kjøp direkte.

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): I flere år har jeg forsøkt, i alle mulige kanaler, å advare mot å bestillinge reiser via såkalte tredjeparts-nettsider som rene bookingsider. Det er nettsider som selger hotellopphold, leiebilavtaler eller flyreiser uten å eie et eneste hotell, leiebil eller fly. De melker et marked der de har små utgifter og enorme inntekter. Og det største problemet med inntektene er at de sendes videre ut av landet og til skatteparadis i utlandet. Nå må det snart være slutt. Vi kan ikke fortsette å bruke Online Travel Agencies (OTA-er). For nordmenn lures til å tro at de sparer penger, mens de i stedet sender milliarder av kroner ut av landet, mens prisen er like høy som før - eller høyere!

Penger ut av vinduet

Det er ille at Facebook og Google ikke betaler skatt for sine inntekter i Norge. Men det er minst like ille at bookingsider som Hotels.com, Booking.com, Bravofly, Flightfinder, Expedia (som alene står bak 21 ulike snyltebedrifter) og en uendelig rekke andre tilsvarende firma kan få operere uforstyrret på det norske (og andre) marked.

Å lete etter lyspunkt etter koronautbruddet er en krevende oppgave. Du skal lete målrettet og smart for å finne dem. Men de finnes. Og ett av dem er at tusenvis av nordmenn har merket at selskapene overhode ikke klarer å levere deg den servicen de lover. Jeg har advart mot Bravofly en rekke ganger. Uten at det ser ut til å skremme nordmenn. La oss håpe at vi har lært denne gangen.

Velkommen til Bravofly. Skjermdump

Bookingselskapene kjører beinharde kontrakter, de lokker med falske rabatter, stikker av med kundelister slik at hotellene eller flyselskapene ikke selv kan få bruke dem til direktekontakt (hvorfor tror du ellers at hotellet må samle inn visittkortet ditt i en skål ved resepsjonen?) og fremfor alt - de undergraver destinasjons- og distriktsutvikling.
De søker - på finurlig vis - på at billigbillettene blir dyrere på sekunder (Se innslaget på TV2 hjelper deg her.)
De har etterlatt seg et utall flypassasjerer på ulike reisemål uten å ville hjelpe dem de siste to ukene. Andre må, som vanlig, rydde opp etter dem.

Og nå krever de at hotellene skal betale tilbake penger for «ikke-avbestillbare» hotellopphold. De vil, som vanlig, tjene pengene - men skyr unna all risiko. Er de fullstendig uten skrupler? Svaret er ja.
Reiselivet er beinhardt rammet under koronakrisen. Og det er ikke lett å finne kjappe løsninger på kort sikt. Men jeg mener det er lys i sikte. Fordi vi kommer til å endre reisevanene våre - til det bedre. En av forbedringene er at vi vil bestille direkte, og styre unna bookingsidene.

Nå advarer de

Nå kommer NHO også på banen med den samme advarselen som jeg har forsøkt å dele i mange år.
«Mange norske reiselivsbedrifter er stengt, men noen driver fremdeles på nødbluss. For disse er hver eneste krone avgjørende. Bestill takeaway og overnatting om du kan, men book direkte fra bedriften. Da bidrar pengene der de trengs», forteller NHO i denne meldingen.

Og de fortsetter med det viktige:

For norske reiselivsbedrifter er de store internasjonale bestillingsportalene dyre og tungvinte å forholde seg til. Og kommisjonen, som bedriftene må ut med for hver booking, havner i utlandet.
–En gjennomsnittlig kommisjon for en hotellbooking gjennomført via en bookingportal eller OTA er mellom 15 og 20 prosent, men det er også eksempler på kommisjoner på opp mot 30 prosent.
Dette er penger som havner i utlandet i stedet for hos bedriftene selv, forteller visepresident for distribusjon i Nordic Choice Hotels, Nils Korsvoll.
«– OTAer er blant de beste selskapene i verden når det gjelder e-handel. Men det forbrukerne ikke vet er at mange av teknikkene disse e-handels-ekspertene bruker, er høyst tvilsomme. Det handler om å maksimere provisjonsinntekter, ikke å gi kundene lavest pris eller best service. Så her vinner verken gjestene eller driverne, sier han.

Reiselivsdirektør Kristin Krohn Devold i NHO

Skal vi inngå en avtale?

– Ved å unngå mellomleddet kan vi gi en livslinje til bedriftene som sliter. Dette viktig nå, men også når krisen er over. Uansett om det gjelder et hotellrom eller takeaway er det de direkte bestillingene som sikrer beste vilkår og penger i kassa hos bedriftene selv, sier reiselivsdirektør Kristin Krohn Devold i NHO.»
La oss håpe at reiselivsbedriftene kan bruke dagens situasjon til å kaste ut OTA-ene en gang for alle. Til beste for dem selv, for oss og for Norge.
Og for å hjelpe reiselivsbedriftene: Bestill direkte neste gang. Kan du love meg det?
Så lover jeg å hjelpe deg med å velge de beste stedene å reise - og fortsette å hjelpe deg hvis du får vansker på reisen din. Har vi en avtale?

See this content in the original post