THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Hurtigruten splitter dette reiselivsfylket i to

Store konsekvenser for nye seilingstider fra i sommer

Kortvarig glede. Hurtigrutens anløp i Molde reduseres med 2 timer og 30 minutt. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Hurtigruten AS vil endre seilingsplanen for kystruten Bergen-Kirkenes. Endringene gjelder ankomst- og avgangstider både på nordgående og sørgående seilinger. Og de vil får stor betydning for noen av lokalsamfunnene langs kysten. Spesielt i reiselivsfylket Møre og Romsdal, som jobber hardt for å øke verdiskapingen innen reiseliv.

Disse rammes hardest

I flere byer reduseres liggetiden med over to timer, og blir nå bare 15 minutter fra 1. juni 2020.
I Molde vil liggetid for nordgående seilas reduseres fra dagens 2 timer og 30 minutter til 15 minutter.
For Kristiansund reduseres den fra 2 timer og 45 minutter til 15 minutter.
(Redigert: Hurtigruten oppgir feil i sin tabell for Kristiansund. Liggetiden i dag er 1 time, ikke 2,5)


I Molde er ankomsttiden i dag 16.15, mens den skal endres til 22.40 fra 1. juni. For Kristiansund er dagens ankomst kl 22.30 til ankomst 02.40 fra sommeren av.
I Ålesund økes den med liggetid fra 09.45 til 20.00. Dermed blir skipene liggende i Ålesund i 10 timer og 15 minutter. Økningen er på hele 6 timer og 30 minutt. Noe som gjør at passasjerene kan få med seg turistattraksjoner i hele sunnmørsregionen før de seiler videre.

Bra for Sunnmøre

I fra 1. juni til 31. august skal Hurtigruten seile fra Ålesund kl 10.00 til Geiranger. Returen fra Geiranger er kl 14.50. Skipene ankommer Ålesund igjen klokka 19.00 og ligger en time ved kai før det setter kursen mot Molde.
I perioden 1. september til 31. oktober seiler skipene fra Ålesund kl 12.15 til Urke hvor det ligger i 3,5 timer med utflukten «Et lite stykke Norge». Avreise herfra er kl 15.45 og skipene er tilbake i Ålesund klokka 18.00. Avreise nordover er to timer senere.
Mens i Molde rekker de knapt et besøk på Narvesenkiosken 20 meter unna landgangen.
Endringen vil ventelig skape sterke reaksjoner i et fylke som ikke akkurat er kjent for fred og fordragelighet mellom regionene.
For sørgående seilas blir det mindre endringer: Der skipene vil ligge i Kristiansund fra 16.20 til 16.50 og i Molde fra 20.35 til 21.05 - en halvtime, som idag. Mens Ålesund får en halvtime ekstra fra 23.45. til 00.45.

Bakgrunn

Dette skriver Hurtigruten AS i sin begrunnelse for endringene:
«-Vi jobber kontinuerlig med å forbedre sin miljø- og sikkerhetsprestasjon, også gjennom ved jevne mellomrom revidere ruteplanen. Justeringen som ble gjennomført i juni 2019 ga beklageligvis ikke de besparelser og effekt vi ønsket. Justeringene viste seg samtidig noe optimistisk med tanke på seilingstider mellom anløpsstedene. Spesielt opplevde vi økning i forsinkelser og påfølgende økt drivstofforbruk på seilingene Bergen-Ålesund og Trondheim-Bodø. »

Samme rute hele året

Hurtigruten har hatt ulike seilingstider i sommer- og vintersesongen, men vil nå endre dette:

«Hurtigruten har siden selskapet begynte de faste seilingene til Geiranger hatt en seilingsplan med to eller flere sesonger. Dette har krevd oppfølging og koordinering for selskapet, gjester, godskunder og samarbeidspartnere som Nor Lines og havnene. Vi har nå sørget for å optimalisere ruten slik at vi slipper dette. Vi har samme ankomst og avgangstid i alle havner i Kystruten hele året, med de fordeler dette medfører for våre samarbeidspartnere og kunder.
Ved forrige justering av rutetidene var ikke Finnmark inkludert. Vi foreslår imidlertid nå en justering av rutetider også mellom Tromsø og Kirkenes, blant annet for å unngå situasjonen som har preget anløpet i Berlevåg der vi i dag har for liten tid mellom nord- og sørgående, slik at en av disse blir liggende utenfor Berlevåg og vente på at motgående skip skal fullføre anløpet. Dette medfører ofte forsinkelser og påfølgende økt forbruk for å ta inn tapt tid. I denne justeringen har vi lagt inn et «gap» på 40 minutter for å sikre at skipene kan gå direkte til kai ved ankomst. »

Reiselivspluss- og minus

Liggetiden i Ålesund økes altså betydelig, samtidig som man beholder lang liggetid i Trondheim, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Honningsvåg og Kirkenes.
«Utvidet liggetid vil, for de regioner dette gjelder, innebære et betydelig potensiale for utvikling av lokalt reiseliv og for potensielle leverandører av varer og tjenester», mener Hurtigruten.For de havner som får redusert liggetid er ulempen tilsvarende stor.«Justeringene er i denne gangen omfattende i forhold til antallet havner som omfattes. Det er derfor ikke hensiktsmessige å omtale hvert enkelt endringsforslag. De aller fleste endringen forklares av at vi nå går over til et anløpstidspunkt som beskriver når skipet skal ligge til kai, såkalt «longside». I tillegg har vi tatt høyde for de tidligere erfarte forsinkelser, som har vært utfordrende for gjester, samarbeidspartnere og vår egen organisasjon,» skriver rederiet i sin invitasjon til høringsuttalelser.

Molde og Kristiansund taper

Stemningen for endringer kommer til å bli god i Ålesund, mens nabobyene Molde og Ålesund kommer til å motta endringene med tilsvarende skuffelse - om ikke større.«Hovedendringene knyttet til liggetid ved kai gjelder Ålesund, som får betydelig lengre liggetid på nordgående seiling. Videre vil Kristiansund og Molde som følge av dette få redusert liggetid. Hurtigruten anser Ålesund å ha et betydelig potensial for videre utvikling av reiselivet, fortsetter Hurtigruten i sin forklaring.«Samtidig er byen en naturlig utgangspunkt for opplevelser i regionen rundt. Økt liggetid i Ålesund vil derfor også skape økt aktivitet i regionen, selv om liggetiden i Molde og Kristiansund i denne runden reduseres», skriver Hurtigruten i sitt høringsforslag.

Ingen sesongdeling

«For å unngå en sesongdelt seilingsplan har vi også justert liggetiden i Bergen. Ankomsttid er den samme, men skipet foreslås å forlate Bergen havn en time tidligere, klokken 20.30. Dette gir likevel en total liggetid i Bergen på seks timer, som er nok til å gjennomføre en god snuoperasjon for skipet mens vi ligger til landstrøm. Dette gir oss også rom til å redusere farten noe, og unngå svært korte anløp i de påfølgende havner, hvor vi erfaringsmessig har hatt for dårlig tid.
Ut over dette er det kun Harstad, Hammerfest og Vadsø som på nordgående får endret liggetid med mer enn 15 minutter. På sørgående justeringer på mer enn 15 minutter begrenset til havnene Hammerfest og Ålesund, der liggetiden reduseres i Hammerfest, og økes i Ålesund.»

Om negative konsekvenser

«Hurtigruten kan ikke se at endringene vil få noen negative konsekvenser for oppdraget innenfor Kystruten Bergen-Kirkenes, verken for passasjerer eller godsbefordring», mener rederiet.
«Vi ser snarere at ruteendringene bidrar positivt for godstrafikken både på nordgående og sørgående, siden vi i større grad vil unngå regelmessige forsinkelser, og øker forutsigbarheten knyttet til faktisk liggetid. Vi har samtidig forståelse for at redusert liggetid i de nevnte havnene vil oppfattes å ha negative konsekvenser lokalt. Vi har imidlertid vært i kontakt med våre leverandører, som tross endringene langt på vei er i stand til å gjennomføre tjenesteleveransen til Hurtigruten som i dag. Vi håper og tror justeringene kan gjennomføres uten konsekvenser av betydning også for lokal varehandel.», avslutter Hurtigruten.

Hurtigruten viser til vedlegg «Forslag til ny ruteplan for Kystruten» for nærmere detaljer om endringsforslagene for hvert anløpssted.
Hurtigruten vil etter høringsrunden søke Samferdselsdepartementet, som godkjenner den endelige rutetabellen, om å kunne iverksette endringene fra 1. juni 2020.

Du kan se hele forslaget til ny seilingsplan her.

PS: Kystruten Havila har foreløpig ikke offentliggjort sine seilingstider.

See this content in the original post