THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Regn ut hvor mye penger du har til gode

Mange kan kreve penger. Så enkelt kan du gjøre det.

Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet/Helen Mehammer

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Har du reist med tog og komme forsinket frem til reisemålet. Da kan du ha penger til gode. Og nå skal det bli lettere å finne ut hvor mye du kan kreve.
Forbrukerrådet lanserer nå en togkalkulator som gjør det enkelt å finne ut hva du har krav på når toget ikke går.

— Det har vært mye trøbbel med togene den siste tiden. Forbrukerrådet opplever at rettighetene du har både etter regelverk og vilkår hos togselskapene blir underforbruket, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet til Thetravelinspector.no

Thomas Iversen i Forbrukerrådet Foto: Forbrukerrådet

Slik er reglene

Togpassasjerer kan ha rett på både alternativ transport og prisavslag på billetten hvis toget er forsinket eller innstilt. Samtidig er det de færreste som ber om refusjon når toget ikke går som det skal.
I en spørreundersøkelse Norstat har utført for Forbrukerrådet, sier åtte av ti at de ikke ba om refusjon sist gang de opplevde forsinkelser på over 30 minutter med lokal- eller regionaltog. Seks av ti som reiste med langdistansetog og opplevde forsinkelse på mer enn 60 minutter oppgir det samme.
—  Du kan få 50 prosent av togbilletten tilbake ved forsinkelse. For pendlere er det dagsprisen av periodebilletten du får halvparten igjen av. Hvis togene ikke går, og det ikke blir ordnet alternativ transport, har du fort rett på erstatning hvis du må ta taxi eller tilsvarende. Kalkulatoren hjelper deg med de beløpsgrensene som finnes, sier Iversen.

Hyppige forsinkelser

Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet/Helen Mehammer

— Det er ingen hemmelighet at norske togpassasjerer opplever forsinkelser relativt hyppig. Samtidig ser vi at det er et stort underforbruk av passasjerrettighetene og krav om å få refundert billettkostnader, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.
— Forbrukerrådet lanserer nå en togkalkulator som gjør det svært enkelt å sjekke hvilke rettigheter du har når toget er forsinket eller ikke går i det hele tatt. Dette hjelper opplagt verken mot snø eller signalfeil, men vi håper dette kan bidra til at flere benytter de rettighetene de har. 

Selskapene betaler ut lite

Et grovestimat basert på tall fra SSB, Jernbanedirektoratet, Bane Nor og Vys årsrapport tilsier at norske togpassasjerer kan ha krav på opptil 100 millioner kroner i året i refusjoner og prisavslag. Bare en beskjeden del av dette blir faktisk utbetalt. 
VY, SJ og Go-Ahead, som står i dag for persontransport på de fleste togstrekningene, rapporterer om beskjedne utbetalinger. Go-Ahead anslår at de årlig tilbakebetaler rundt 500 000 kroner i refusjoner, mens VY opplyser at de utbetalte 4,6 millioner kroner i 2022.

Mye jobb for lite

— Vi har forståelse for at mange pendlere med periodebillett opplever at det er mye jobb for lite ved å be om refusjon for enkeltforsinkelser. Samtidig er det mulig å samle opp forsinkelser og sende inn krav for disse, sier Inger Lise Blyverket.
— På reiser med på de lengre strekningene som Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen er kravene ved forsinkelser strengere, samtidig er summene også er større. Du kan for eksempel kreve halve billettprisen refundert ved forsinkelser på over 60 minutter.

For vanskelig og for lite kjent

På spørsmål om hvorfor reisende ikke klagde ved forsinkelsen sier så mange som en av fire at de ikke visste at det er mulig å klage. Nesten like mange oppgir at de ikke vet hva de kan kreve.
— Togselskapene burde opplagt informere mer aktivt om hvilke rettigheter passasjerene har hvis toget ikke kommer frem når det skal. Vi håper da også at togkalkulatoren kan bidra til både økt kjennskap, og ikke minst bruk av passasjerrettighetene, sier Inger Lise Blyverket.
En av fire som reiser oppgir at de tok neste tog som grunn til ikke å klage på avvik innen kortere distanser. Dette tallet er naturlig nok lavere på de lengre strekningene med færre avganger, hvor bare en av ti oppgir dette som grunn.
— Det er lett å anta at mange biter i seg forsinkelsen og heller venter på neste avgang, fremfor å sende inn krav til togselskapet. Forsinkelser har i perioder da også vært mer normalen enn det motsatte for mange pendlere, sier Inger Lise Blyverket.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.