THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Flyselskapet oppbevarte flymaten på do!

Så serverte de den til passasjerene. Og dette svarte de da det ble oppdaget.

Dette er selvsagt ikke et sted for oppbevaring av mat.       Illustrasjonsfoto: Travellink

See this content in the original post

(Odd Roar Lange): Ikke før det ble avslørt at en kabinansatt i flyselskapet Emirates helte champagne tilbake i flaska, direkte fra halvfulle brukte glass så dukker en ny uspiselig flyhistorie opp. Denne gangen ved at et dansk flyselskap, som var på oppdrag for et norsk charterselskap, bruke toalettet i flyet til oppbevaringsrom for rundstykkene som senere ble delt ut til passasjerene som var på vei hjem til Norge.

Sjokk-oppdagelsen

— Like etter avgang med fly fra Kanariøyene går jeg på toalettet. Det var låst, men flyvertinnen åpnet opp. Der inne lå en stor plastsekk med ferske rundstykker som senere på flyturen ble servert de reisende, forteller den sjokkerte passasjeren, som bedyrer at han etter denne opplevelsen har avstått fra all flymat på alle fly.

Rød i ansiktet

— Jeg kom sent om bord på flyet, fordi jeg hadde sete langt bak og valgte å gå inn helt til slutt. Jeg tror ikke det var meningen at noen skulle oppdage den utradisjonelle oppbevaringen.
Mitt dobesøk skjedde rett etter at fest-setebeltet-skiltet var slukket, og derfor så kjapt at flyvertinnen ikke hadde rukket å hente ut maten først. Hun ble ganske rød i ansiktet da hun tok ut maten foran flere av passasjerene som oppdaget den ubehagelige hendelsen, fortsetter den norske passasjeren.

Jeg skrev et brev direkte til flyselskapet - og de svarte meg allerede dagen etter at jeg hadde sendt det, forteller mannen.

Dette er svaret fra flyselskapet

Vi gjengir svaret, men har fjernet navnet på flyselskapet:

Kære XXXXX,
Jeg skal meget beklage Deres oplevelse med håndteringen af brødet på afgangen xxx-xxx – det må under ingen omstændigheder ske. 
Jeg har drøftet sagen med vores managers, som er ansvarlig for kabineservicen ombord på *** flyvningerne. Derfra vil der straks blive fulgt op på sagen
Standard procedurerne hos *** er meget tydelige: Alt mad skal opbevares på de dertil indrettet vogne/skabe. Brød skal enten i ovne eller i skabe i kabinen.
Endvidere gør vi meget ud af uddanne vort personale i hygiejne og håndtering af mad og udstyr ombord. 
Når man vælger at flyve med ***, skal der ikke være tvivl om hverken sikkerheden ombord eller hygiejne standarden!
På baggrund af Deres henvendelse vil vi internt udsende en samlet information til vores besætninger, og vil også tage en snak med den pågældende medarbejder. 
Jeg vil gerne takke for Deres tilbagemelding. Det er en meget værdifuld feedback, som straks bliver brugt konstruktivt i arbejdet på at forbedre passagernes indtryk af ***.
Med venlig hilsen / Best Regards,
NN
Assistant Passenger Services

— Jeg er veldig fornøyd med svaret. Men jeg er redd at dårlig mathåndtering på fly er mer vanlig enn vi ønsker å tro. Det er neppe sannsynlig at dette flyselskapet ble oppdaget absolutt aller første gangen de gjorde en slik mathåndtering, sier flypassasjeren til Thetravelinspector.no

Les mer: Dette er de skitneste stedene om bord på flyene

See this content in the original post