THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Fikk ikke se Geiranger - får 21 000 i erstatning

Hurtigrutedrømmen endte med ni timer i buss

MS Midtnatsol måtte snu i Ålesund og droppet turen til Geiranger. Det ble en skuffelse for mange passasjerer.
Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Reisefølget ville gjerne se Geiranger fra Hurtigruteskipet Midnattsol. Men turen gikk i vasken - og nå må Hurtigruten ut med 21000 kroner i erstatning.
Det har Pakkereisenemnda avgjort. For etter at Hurtigruten hadde avslått kundens klage havnet den på Pakkereisenemdas bord.

Dårlig start

Klagen gjelder en 7 dagers pakkereise for fem personer med MS Midnatsol fra Bergen til Kirkenes den 10. august 2019.
Totalprisen for turen var på 62 470 kroner. Men da klager ankom brygga i Bergen var det ingen båt på plass. For Midnatssol lå fortsatt i Ålesund med motorproblemer.
Dermed var den store drømmen for passasjeren i ferd med å ryke. Han ønsket å vise sine canadiske venner stedet der han var oppvokst, langs Storfjorden inn til Geranger.
Klageren vurderte å kansellere turen, men gikk i stedet om bord i charterbussen som var satt opp for transport til Ålesund for representanten fra Hurtigruten forsikret dem om at de ville nå Ålesund i tide for turen til Geiranger.
Men, i følge klagen som viste det seg at seilasen fra Ålesund til Geiranger allerede var kansellert før reisefølget gikk om bord på bussen i Bergen. Dermed gikk også plan B, som handlet om å ta seg til Geiranger for egen hånd, i vasken.
Klager ønsker å ta turen et annet år og krever at Hurtigruten betaler reisen som koster 21 000 kroner for fem personer.

Den norske gjesten ville gjerne vise frem Geiranger til sine canadiske venner. Slik gikk det ikke.
Foto: Odd Roar Lange

Dette sier Hurtigruten

Hurtigruten bekrefter at skipet fikk tekniske problemer og ble liggende i Ålesund 10.-11.08.2019. Det var et krevende ruteavvik da det var veldig lite hotell- og flykapasitet å oppdrive og de valgte derfor å chartre fly. Dette var en tidkrevende prosess og da de endelig fikk til en charterflyavtale, kunne ikke Avinor stille opp med bakkehåndtering, noe som resulterte i at Hurtigruten måtte kansellere charterflyene. Parallelt med dette jobbet de med andre løsninger og måtte ta i bruk busser istedenfor fly.
Busstransport på strekningen Ålesund – Bergen er ikke ideelt grunnet avstanden mellom havnene, men dette ble til slutt eneste tilgjengelige løsning de kunne tilby sine berørte gjester. Hurtigruten tilbød en refusjon på kroner 17 850.
Men etter nemndas vurdering har klager mistet en sentral del av sin reise og for han en forutsetning for at han bestilte reisen i utgangspunktet.
Klageren har krevd en 21 000 kroner og nemnda anbefaler at dette utbetales av Hurtigruten.
Du kan lese hele saken her.

See this content in the original post