THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Vi kunne Havna på et bra spisested...

Men det beste er dessverre bare å reise forbi.

Mange muligheter til å lykkes, men det er langt igjen til mål. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(Odd Roar Lange): Det finnes mange fine uterestauranter i Sommer-Norge. Legendariske Scandic Havna Tjøme i Vestfold har en av disse. Med fenomenal beliggenhet, egen stor og fin gjestehavn, med badestrand og gode parkeringsforhold. Alt ligger til rette for å gjøre sommeroppholdet for gjestene til en stor opplevelse. 

Men slik ble det ikke. 

Når sjefene svikter

Det er unge servitører som i år kanskje har sin første sommerjobb i restaurantbransjen. Men hvor restaurantsjefen har sviktet. Fordi de unge servitørene åpenbart ikke har fått den nødvendige opplæringen og oppfølgingen fra sjefene sine. Sjefer som må lære dem noen grunnleggende ferdigheter, som blant annet det å løfte blikket når du går mellom bordene og dermed viser nyankomne gjester at «ja, jeg har sett dere - og jeg kommer straks».

Jeg mener at vi skal vise en ekstra porsjon raushet overfor unge ferievikarer. Men, jeg forventer samtidig at de skal få god opplæring før de starter og god veiledning underveis gjennom sommerukene de er på jobb. Noe annet er å drive gjøn med kundene og de unge servitørene.

Havariet på bryggekanten

Det er mye som kunne gå galt på uterestauranten på Tjøme en lørdag ettermiddag i fellesferien. Dessverre gjorde det også det.
Men la meg ta det positive først:
Strålende vær, vindstille og god stemning. Smilende gjester i restauranten og trillende barnelatter fra ungene som lekte seg på stand-up-padling-brettene like ved, mens de jaktet på krabber og småfisk.

Gjemt og glemt

— Menyen ligger på bordene, sa servitøren da vi spurte ved disken like etter ankomst.
Den gjorde ikke det ved det første bordet vi valgte, men vi fant en på nabobordet.
— Jeg tar bestilling ved bordet, supplerte servitøren.

Og - rett skal være rett, det skjedde etterhvert. Men ikke før det hadde gått alt for lang tid i en bare litt over halvfull restaurant. Her kommer jeg tilbake til dette med å løfte blikket.
Det utløser nemlig salg, og eventuelt mersalg.
Det motsatte utløser irritasjon eller skuffelse. Begge er like dumt - for alle.

På menyen

Nei, det er ikke slik det skal serveres.                                   Foto: Odd Roar Lange

Restauranten har en fin og enkel sommermeny. Og prisene er stort sett ok. Men at man må betale 29 kroner ekstra for å få bernaise-, rødvins eller peppersaus til en biff som allerede koster 299 kroner er meningsløst.

Fiskesuppe til 120 kroner er helt innenfor, mens restaurantens moules frites ble en ny nedtur.
«500 gram blåskjell med hvitløk, urter og fløte» til kr 155 kunne vært en vinner.
Det som ble servert var veldig langt unna 500 gram. Sannsynligvis nærmere det halve.
Og kokken hadde byttet ut noen av urtene med stangselleri og rotfrukter i istedet/tillegg. Ikke nødvendigvis et dårlig alternativ det, men da må det opplyses om dette ved bestilling.
Blåskjellene var gode, bare synd det var så altfor få. Og pommes frites-ene kunne med fordel vært presentert mer delikat enn å ligge som en haug på serveringstallerkenen, delvis under blåskjellgryta.

Etterbestilling av mer drikke ble tatt i mot av servitøren.
Men, bestillingen ble aldri levert. 
Kanskje like greit, så var det bare å spise ferdig (fort gjort), betale - når vi omsider fikk servitørkontakt (husk å løfte blikket) - og heller rusle avgårde. 

Det burde ikke vært slik. 
Vi burde fått dobbelt så god service, dobbelt så mye mat og så hadde vi lagt igjen dobbelt så mye penger.
Det kunne de åtte gjestene på nabobordet sikkert også gjort, der de noe forfjamset fikk servert den ene retten etter den andre - som de aldri hadde bestilt.
Det viste seg at de skulle til et helt annet bord.

Advarsel

Uterestauranten til Scandic Havna Tjøme havner dessverre på den alt for lange lista over norske spisesteder som satser på sesongturisme, men hvor det svikter i flere ledd og blir et sted man heller bør styre unna.
Det er hotelldirektør og restaurantsjefens ansvar å få orden på dette, og det er egentlig ikke så veldig vanskelig.
Men det er detaljene som teller, og når disse glipper bærer det galt av sted. 

Det er dessverre blitt som på Gardermoen der spisesteder bør utstyres med varseltrekant
Og det er det er en gylden regel at du må unngå turiststedene hvis du vil ha god mat.  

See this content in the original post