THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Kjøper du dette på taxfree? Da er du helt «normal»

Solgte 383 670 kilo bare av dette godteriet

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Taxfree. Bare ordet får nordmenn til å få økt reiseglede. Hvert år bruker nordmenn millioner av kroner i butikkene på landets største flyplasser. Høstferien er «typisk norsk», og de fleste taxfreekundene på denne tiden av året er nordmenn.

 Øker salget

Linn Woxen, kategorisjef for parfyme og kosmetikk hos Travel Retail Norway(TRN) som drifter taxfreebutikkene på norske flyplasser, forventer at godt over en halv million reisende vil stikke innom på avgang eller ankomst i løpet av høstferieukene som nå går mot slutten.
Dette er en tid på året da omsettingen skyter i taket, og mye av det er faktisk på grunn av bodylotion og rødvin – for nordmenn bader i bodylotion og hamstrer rødvin. 

Vinnerne 

Det er spesielt Lait Corporel fra franske Biotherm som får nordmenn til å gå bananas. TRN selger i gjennomsnitt én 400ml flaske hvert tredje minutt – eller åtte liter i timen om du vil, og det er i følge Woxen verdensrekord. I løpet av hele 2017 ble det solgt 86.386 liter med Lait Corporel. Franske leverandører har spurt om nordmenn bader i bodylotion.

Våte høstdager - tørr hud 

Høstværet kan ha noe med dette storsalget av bodylotion å gjøre. Når vi er i oktober, blir dagene ofte kaldere og luften tørrere. For mange betyr det også tørrere hud, som må pleies mer enn vanlig. Hudpleieprodukter står faktisk for hele 44 prosent av salget ved parfyme- og kosmetikkavdelingen.  

Her er en typisk handlekurv i høstferien:

·      Biotherm bodylotion

·      En kraftig rødvin fra Italia

·      En hvitvin fra Chablis i Frankrike 

·      En kilo M&M’s

Høsten også trigger vinelskeren i nordmenn.
I følge Kenneth Røising, ansvarlig for TRN´s vin-, øl- og spritavdeling er svært mange på jakt etter italienske viner, og favoritt-produsentene blant høstreisende nordmenn er blant annet Tommasi, Masi, Allegrini og Zenato.
At det er de litt «store» rødviner som ligger på salgstoppen i høst, kan kanskje ses i sammenheng med at nordmenn liker å drikke disse til smaksrike viltretter som hører årstiden til.
Men viltkjøtt kan være så mangt, og Røisings råd er å tenke bredere – det er ikke alltid de kraftigste vinene som passer best.
En tommelfingerregel det går an å bruke er å tenke Burgund til lettere vilt med mildt tilbehør, og Rhône-viner til krafigere viltretter med kremete sauser. 

Når det gjelder hvite viner, går det aller mest i franske viner fra Chablis – som faktisk er folkets favoritt året rundt.

 Godteri i posen

Når handlekurven er ferdig fylt med body lotion og rødvin, står det som regel én ting til igjen på mange høstreisendes handleliste – nemlig M&Ms. Her er det store 1 kilos poser «Party Pack» som gjelder. M&M er svært populært og i hele 2017 ble det solgt 383.670 kilo med M&M.
«I Love Norway» – sjokoladehjertene fra Freia – går også rett hjem hos veldig mange av de som er ute og flyr i høstferieukene.

See this content in the original post