THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Derfor skal du droppe Bravofly når du bestiller reiser

Slik blir du lurt når du skal ut og reise

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Mange reisende er blitt flinke til å være sitt eget reisebyrå. Men altfor mange tar altfor store sjanser. Fristende lave priser og innbydende nettsider får stadig flere til å gå i felle.
Norsk Reiselivsforum, som er sekretariat for Transportklagenemnda, er stedet å henvende seg til dersom du ikke kommer til enighet med  flyselskapet som du reiste med. Dersom du mener flyselskapet, reisebyrået eller formidleren av flybilletter ikke følger opp sine forpliktelser kan du gratis be om en behandling av klagen i Transportklagenemnda for fly.  

Trøbbel i vente - for deg

Nemnda behandler klagen og kommer med en avgjørelse/vedtak som ikke er juridisk bindende for selskapet som er innklaget. Men både Norwegian, SAS og Widerøe har som policy at de følger avgjørelsene - selv om de er uenig i den. 
— Saksbehandlingstiden for nye saker anslås nå til gjennomsnittlig ca. 4 måneder, sier sekretariatsleder Anne. B. Lea.
Men et selskap du i alle fall skal passe deg for er det nettbaserte «reisebyrået» Bravofly.
Selskapet eies av Lastminutesgroup og formidler både flybilletter, ferieleiligheter, leiebil og hotellrom - og trøbbel. Lastminutesgroup eier også disse selskapene.
Når du kjøper billett gjennom nettsider som Bravofly så er det med dette selskapet du har en avtale - ikke med flyselskapet du reiser med. Det samme gjelder for hoteller, leiebiler og ferieleiligheter. Det tryggeste er å bestiller direkte hos dem som leverer tjenesten. 

See this content in the original post

Styr unna

Selskapet nekter konsekvent å etterkomme avgjørelsene i Transportklagenemnda. Og Bravofly tapte alle sine saker i 2016 og 2017.

«Klager har i ettertid informert om at selskapet ikke følger», står det bak mange av sakene mot Bravofly.
Og det er saker som er behandlet etter at klageren har forsøkt å komme gjennom med klagen direkte. Noe som i seg selv ikke er lett. For all kommunikasjon, enten muntlig eller skriftlig, må skje på engelsk. Og telefonnummer du må ringe er naturligvis ikke noe gratisnummer.
Bravofly har solgt flybilletter til flighter som ikke finnes. Og de nektet å gi en passasjer nye flybilletter da flyplassen i Brussel ble stengt.

Nektes hjelp

I en rekke tilfeller vil flyselskapet som opererer den aktuelle ruta gjerne hjelpe passasjerene, men Bravofly nekter. Noen ganger betaler de småpenger i forhold til det du har krav på. Dermed må passasjerene enten avlyse reisen eller kjøpe nye billetter.
De tre største norske flyselskapene har ingen noteringer på lista over saker de ikke vil etterkomme i 2017.
Men det har disse selskapene:
Bravofly har 7 saker
Wizzair har 3 saker
Ryanair har 2 saker

Oversikten sier ingenting om hvor mange som gir opp hele klagen fordi det er komplisert å «krangle» med selskap på engelsk.
De norske flyselskapene har relativt enkle prosedyrer dersom noe går galt. Og det er alltid greit å kjenne sine flyrettigheter.

Bravofly har foreløpig ikke besvart henvendelsene fra Thetravelinspector.no
Jeg kommer naturligvis til å følge saken videre. Og det er all grunn til å advare mot å inngå avtaler med Bravofly eller andre selskaper i Lastminutesgroup.

Har du erfaringer med Bravofly (eller andre) som du vil dele? Eller har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no

See this content in the original post