THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Amadeus-rapporten er klar: Dette er morgendagens reisefavoritter

Dette kommer til å glede veldig mange nordmenn

Fremtidens reiseliv blir også å se bakover. Foto: Odd Roar Lange

Nostalgi, personalisering, destinasjonshoteller, turistboom i Asia og spontane forbindelser vil omdefinere det globale reiselivet. Det mener selskapet Amadeus, en av verdens ledende leverandører av reiseteknologi. Nå lanserer de sine Travel Trends for 2025. Noe som gir et glimt inn i fremtidens globale reisevirksomhet. 

Fem viktige trender

I samarbeid med Globetrender, et firma som forutser reisetrender, og basert på Amadeus' egne data og data fra andre bransjeleverandører, peker Amadeus’ rapport på fem viktige trender som vil endre reiselivet det kommende året- Og skriver dette i sin pressemelding : 

  • «Nye glansdager»: Forandringstrøtte reisende lengter etter enklere og lykkeligere ferier, drevet av tidligere erfaringer og et fenomen kjent som «rosenrødt tilbakeblikk«.

  • «Persontilpasset flyvning»: Fremskritt innen kunstig intelligens, 5G-mobiltilkobling og VR vil sammen skape svært personlige, tilkoblede og oppslukende opplevelser for flypassasjerer.

  • «Banebrytende hoteller»: Hotellene blir i stadig større grad reisemål i seg selv, og de reisende planlegger reiser rundt ikoniske hoteller med en unik identitet.

  • «Asiatisk oppgang»: Asia forbereder seg på en fornyelse av reiselivet og tar sikte på å gjenvinne sin posisjon som en sentral aktør i den globale turistindustrien. 

  • «IRL-forbindelser»: Etter som flere og flere kan synes å gå lei av digital dating, vil reiser bli en ny mulighet til å knytte relasjoner i den virkelige verden, fra ferieromantikk til varige vennskap.

Tettere forbindelser

- Etter et år der forandring har blitt et konstant bakteppe i hverdagen, søker de reisende mer enn noen gang en dypere forbindelse til mennesker og steder, sier Daniel Batchelor, Vice President, Global Corporate Marketing & Communications hos Amadeus. 
Han fortsetter: -Vi vil se en blanding av gamle favoritter og nye, oppslukende opplevelser, der unike opphold setter de ulike destinasjonene på kartet. Asia er på vei mot fornyet turisme, samtidig som vi ser en økning i spontane soloreiser, når folk søker mer autentiske opplevelser, langt vekk fra en skjerm. 

Stadige skifter

Jenny Southan, grunnlegger og administrerende direktør i Globetrender, legger til: -Det er viktig å forutse de stadig skiftende måtene folk utforsker verden på, og hvilke krefter som påvirker beslutningene deres. Samarbeidet med Amadeus om å produsere denne 2025 Travel Trends-rapporten betyr at vi sammen kan hjelpe bedrifter med å forutse behovene og kravene til morgendagens reisende.
Når det gjelder forbrukerne selv, som strever etter å finne glede i en konstant omskiftelig verden, er det ingen overraskelse å se at folk ser tilbake til «gode gamle dager» da livet var enklere, og også vender seg til tradisjonelle måter å knytte menneskelige bånd på, til tross for fremveksten av kunstig intelligens og annen sci-fi-eknologi.

Nye glansdager 

Gjør det enkelt. Skaff deg en gammeldags campingbil. Foto: Privat

Nostalgi er drivkraften bak fremveksten av «nye glansdager», der fortiden står i sentrum. Fra comebacket for 90-tallsfilmer og CD-er til generasjon Zs forkjærlighet for digitale kameraer - kulturen omfavner retro overalt. På reisefronten ønsker voksne å gjenoppleve sabbatsår, fjerntliggende bryllupsreiser og barndomsdrømmer - Airbnb har for eksempel en Polly Pocket-inspirert bolig til leie - og amerikanske reisende strømmer tilbake til Miami, et hotspot fra «Miami Vice»-tiden.

Renessanse

Ettersom millenniumsgenerasjonen når i middelalderen, vil vi se at den klassiske campingvogn- og campingferien får sin renessanse. Eurocamp opplever en enorm økning i antall bookinger, og 2024 ser ut til å bli det beste året på fem tiår. I USA blomstrer også sommerleirene for voksne, og Club Getaway rapporterer om en økning på 9 % i inntektene fra voksensegmentet i 2024 sammenlignet med 2023.

Persontilpasset flyvning

I 2025 vil flyreiser nå nye høyder når det gjelder personalisering, med en blanding av smartteknologi og skreddersydde opplevelser om bord. Selv om mange passasjerer konsumerer innhold på sine egne enheter, ser vi at flyselskapene hever listen ved å kombinere algoritmisk underholdning med hyperpersonaliserte ombordsystemer, for å levere ferskt innhold – alt fra filmer og TV-serier til reklame og ting å kjøpe - skreddersydd til den enkelte flypassasjer, basert på deres historiske preferanser (som medlemmer av lojalitetsprogrammer).

Raskerer WiFi

Med høyhastighets-Wi-Fi fra leverandører som SpaceX’s Starlink nå tilgjengelig, kan passasjerene strømme favorittinnholdet sitt under flyturen like uanstrengt som de ville gjort hjemme. Vi kan også komme til å se at flyselskapene i økende grad låner ut VR-briller til passasjerer på første- og business-klasse - dete så vi de første eksemplene på i 2024 hvor det nystartede premiumflyselskapet Beond bebynte å dele ut Apple Vision Pros til passasjerer på sine flyvninger til Maldivene.

Banebrytende hoteller

I 2025 vil hotellene i økende grad blir destinasjoner i seg selv - de vil fordype gjestene i den lokale kulturen, historien og den naturlige skjønnheten i omgivelsene. Gjestene vil for eksempel kunne la seg begeistre av restaurerte mosambikiske dhowspå Jannah Lamu i Kenya, eller den gammeldagse sjarmen på Maryhill Estate i Sverige.
Mange av disse banebrytende hotellene er uavhengig eid, men noen tilhører større kjeder. Eksempler er  Reverb Hamburg, et Hard Rock-hotell i en bunker fra andre verdenskrig, Bunkhouse Hotels i USA er kjent for å skape minneverdige boutiqueopplevelser i Texas, California og Kentucky, mens Marriott Internationals Edition Lake Como, som ligger i et italiensk herskapshus fra 1800-tallet, åpner i 2025.
Store hotellkjeder tilpasser seg også trenden og lanserer nøye utvalgte samlinger av boutiquehoteller, som Accors Handwritten Collection, som er forventes å omfatte mer enn 17 hoteller globalt innen 2025.

Asiatisk oppgang

Etter mange år med reisebegrensninger gleder reisende seg til å gjenoppdage Asias kulturskatter. Kina åpner dørene for millioner av mennesker ved å utvide visumfriheten, mens Thailands nye visum for digitale nomader og et bredere visumfritt program for 93 land vil tiltrekke seg et globalt publikum.
Popkulturen bidrar også til å øke interessen, med den kommende sesongen av The White Lotus som utspiller seg i Thailand, sesong to av Squid Game som forventes å øke antallet reiser til Sør-Korea, og fornyet nysgjerrighet på Japans historie inspirert av TV-serien Shōgun. Iberia har nylig lansert direkteflyvninger mellom Madrid og Tokyo, noe som gjør det enklere enn noensinne for reisende å utforske Japan.

De øker mest

I løpet av de neste 15 årene spår IATA at Asia og Stillehavsområdet vil ha den raskeste økningen i antall passasjerer og bidra til mer enn halvparten av nettoøkningen i det globale passasjertallet innen 2043. Amadeus-data gjenspeiler dette - utgående reiser fra Chengdu i Kina økte med 66 % til 35,2 millioner passasjerer fra 2016 til 2023, mens Guangzhou vokste med 20 %. Delhi opplevde også en økning på 31 %, med over 30 millioner utreisende passasjerer i 2023.

Forbindelser IRL

Reisende som er lei av det digitale, lukker appene og åpner passet, og bruker reiser til å få nye venner og til og med finne romantikk i det virkelige liv.
Ifølge Amadeus' bestillingsdata økte antallet solo-reiser med 15,6 % i 2023 sammenlignet med året før, med en ytterligere økning på 9,2 % så langt i 2024.
Trendrapporten 2025 spår en bølge av både gruppe- og soloopplevelser som er designet for å skape genuine og ekte forbindelser. Fra G Adventures "Solo-ish"-turer for å bekjempe ensomhet, til TimeLeft, en app for reisende som lar deg møte fem fremmede til middag hver onsdag i over 60 land.
Festivalturisme med sosiale formål er også på fremmarsj, og medlemmer av LHBTQ+-samfunnet skal samles i Washington DC til World Pride 2025.

See this content in the original post

·      Om The Travel Inspector:

·      Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

·      Om Odd Roar Lange:

·      Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.

See this content in the original post