THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Haviladirektøren raser mot cruiseskipavgjørelsen: - Det er en skandale

- Skipene som forurenser mest for fortsette som før. de som forurenser minst blir straffet, sier Bent Martini.

ENIGE: Bent Martini fra Havila og Hedda Felin (th) i Hurtigruten gikk hardt ut mot regjeringens manglende cruisepolitikk. Her sammen med Lene Westgaard-Halle (H) Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Stemningen mellom kystfartrederiene Havila og Hurtigruten på den ene siden og Regjeringen på den andre er på frysepunktet. I alle fall når når kommer til de store cruiserederienes enorme klimagassutslipp i verdensarvfjordene. Fra 1. janaur neste år skulle det være totalforbud mot slike utslipp. Men regjeringen ha etter for press fra cruisebransjen. Dét er kystfartdirektørene mildt sagt svært skuffet over.

Grønne løfter

- Reiselivet skal bli mer lønnsomt, bli grønnere og mer bærekraftig lovet statssekretær Tomas Norvoll (Ap) da han deltok i en paneldebatt i forbindelse med reiselivsmessa TravelXpo på Lillestrøm sist helg.
Dét løftet var det ingen andre i panelet som trodde på, og regjeringen fikk klare tilbakemeldinger.
Aller minst begeistret var administrerende direktør Bent Martini i Kystruten Havila. som langet ut med meget sterke ord når han skulle karakterisere regjeringens helomvending i det tidligere vedtaket om forbud mot klimautslipp fra større cruiseskip i de to norske verdensarvfjordene.

Store investeringer

Havila Kystruten har investert milliarder i ny teknologi for å kunne tilfredsstille kravene som opprinnelig var absolutte fra 1. januar 2026. Nå er kravet utsatt - i første omgang til 2032 - etter voldsomt press fra blant annet cruisenæringen.
- Det er en skandale, sa Bent Martini.
- Det er fryktelig at dere med et pennestrøk skyver vedtaket ut i tid. De skipene som forurenser mest for fortsette som før. de som forurenser minst blir straffet. Vi tok store investeringer i 2018. Men så lenge cruisenæringen klager høyt nok og lenge nok får de det som de vil, sa en engasjert Martini med klar adresse til Norvoll, som ikke hadde noen populær forklaring på helomvendingen - annet enn at de hadde lyttet til protestene.
- Jeg forstår irritasjonen. Jeg kan bare si at dette har vært krevende, svarte Trond Norvoll

Verst i verden

Administrerende direktør i Hurtigruten, Hedda Felin, støttet kritikken mot cruiserederiene.
- Det er bare de store cruiserederiene som lobber mot norske miljøkrav. Og Norge er det landet i verden som har lavest miljøkrav til cruiseindustrien, sa hun.
- Norske myndigheter går på akkord med miljøet, mente Bent Martini, som fulgte opp med:
- De som ødelegger destinasjonene slipper unna.

Knefall for cruiseindustrien

Den omtalte helomvendingen fra regjeringen er tidligere omtalt som blant annet et knefall for cruiseindustrien.
- Dette kravet var ment å beskytte våre sårbare verdensarvfjorder, men i stedet for å lede an mot en bærekraftig fremtid tillater vi nå cruiseskip å fortsette å slippe ut titusenvis av tonn CO₂ og andre skadelige utslipp i våre allerede utsatte økosystemer, skrev Kjellbjørn Kopperstad, Project Manager, Ocean Hyway Cluster i sin kronikk i Skipsrevyen.

Eksplosiv økning

Tall fra Innovasjon Norge Reiseliv viser at antall cruisepassasjerer i Norge har eksplodert de siste årene. Fra 900 000 passasjerer i 2019 til 1,5 millioner i 2024. Og økningen fortsetter med uforminsket styrke.

See this content in the original post

·      Om The Travel Inspector:

·      Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

·      Om Odd Roar Lange:

·      Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.