THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Kommentar: «Reise-Norge i full spagat»

Det koker i Reiselivs-Norge. Det er ikke slik det bør være

Går det opp eller ned med norske reiselivsledelse? Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Sommeren er over for denne gang. Litt for kort, som vanlig. Men en knallsommer for reiselivet i Nord-Norge, takket være godt forarbeide med markedsføring og god tilrettelegging for en travel sesong, toppet med fabelaktig sommervær i uke etter uke.
Ikke like bra vær, men allikevel godt besøk og høy omsetning også for mange i sør. Det kunne vært sensommeren hvor Reiseliv-Norge kunne feire seg selv og takke for godt samarbeide.
Slik blir det ikke.

Det koker nemlig rundt om i landet. I øst, vest, sør og nord. Stemningen er alt annet enn god, og reiselivsnæringens tillit til at ledelsen i Innovasjon Norge Reiseliv skal klare å bedre den er på det nærmeste fraværende.

Hva er det som skjer?

For å si det på fotballspråket: Innovasjon Norge Reiseliv er i ferd med å miste garderoben. Tilliten har ikke vært spesielt høy de senere årene. Men så lav som den er nå, har den ikke vært de siste 30 årene. Det sier dessverre veldig mye.

Reiselivet i Norge er dessverre ikke mest kjent for på trekke i samme retning. Årsakene er mange. Alt for mange destinasjonsselskap, mange sterke personligheter ved rorene og svært ulike meninger om hva som skal være reiselivets retning de kommende årene er bare noen av dem. Nå kan et reiselivsopprør være under oppseiling.
En usynlig og utydelig reiselivsledelse i Innovasjon Norge samt kampanjer og kommunikasjon som ikke er synkronisert med de største reiselivsaktørene rundt om i landet har vært som et voksende gnagsår i reiselivet. Et reiseliv som har havnet i full spagat.

Kommunikasjon på epost

Reiselivs-Norge er dessverre veldig svake til å løfte problemer, uenigheter og diskusjoner frem i åpne fora. I stedet foregår diskusjoner, evalueringer og deling av karakteristikker på messenger, eposter, sms og whatsapp.
Sånn har det vært i årevis, og den utydelige og (den for offentligheten) usynlige kommunikasjonen har tiltatt i omfang og hastighet.
Man kan selvsagt spørre seg om effekten er den avsenderne ønsker: så som forbedringer, bedre samhold og mindre fragmentering. Samt større slagkraft og politisk innflytelse?

Lavstatus

Reiselivet har - om mulig - lavere status enn miljøvern. Det blir stadig mindre penger til både Innovasjon Norges reiselivsprogram, og enda mindre til destinasjonsselskapene rundt om i landet. Her har også de ulike kommunene og fylkeskommuner en stor del av skylda. Halvparten av arbeidstida går med til å skaffe penger fremfor den viktigere oppgaven, å bidra til produktutvikling og styrket kompetanse.
Og når krybba er tom bites som kjent hestene.
Det går, ikke ufortjent ut over Innovasjon Norge som valgte å flytte reiselivsseksjonen, «team reiseliv», fra Oslo til Bodø.
En desentralisering som for de fleste fremsto - og fremstår - som uforståelig. Og som tappet seksjonen for betydelig kompetanse. Knut Perander ble ansatt som leder, men har allerede valgt å løpe videre - til Midnight Sun Marathon. Hvem som skal overta posten er først klart en tid etter at søknadsfristen går ut 8. september.

Bærekraft - en glemt fanesak

Norsk reiseliv jobber fortsatt hver for seg hardt for hvert år å øke besøkstallene. Det får gå på bekostning av økt bærekraft. Det får heller komme senere. Fokus på mindre naturslitasje, reduserte klimagassutslipp og økte utfordringer lokalmiljø, er på papiret blant reiselivets fanesaker.
Men gevinsten spises opp av økt turistaktivtet.
Derfor slipper også en rekke aktører unna når de markedsfører seg som bærekraftige reisemål. Sannheten er at de er godkjent i sertifiseringsordningen «Merket for bærekraftig reiseliv».
Et program for å øke innsatsen på bærekraft i reiselivsregionen. Det er ikke det samme som å være bærekraftig. Noe ingen norske destinasjoner er. Innovasjon Norge lar feilmarkedsføringen fortsette.
De bør endre programmets navn til «Arbeider for bærekraftig reiseliv».
Og aktører som misbruker ordningen bør de få én klar advarsel. Om det ikke blir bedring bør sertifiseringen inndras.

Reiselivsopprøret

Et godt eksempel på at Innovasjon Norge og det lokale reiselivet drar i hver sin ende av tauet, viste seg med tydelighet forleden. Da ble det klart at lokalt reiseliv kom med krafige protester mot reklamekampanje for å lokke flere friluftsturister til Norge.
Særlig er det aktører i de delene av landet som har mest turisme, som er redde for en total bom fra det statlige selskapet. I Nord-Norge og på Vestlandet har en samlet reiselivsnæring protestert, sammen med blant andre fylkeskommuner.
Her opplever de allerede nå at det er så mange utlendinger som skal bruke norsk natur at det ikke er bærekraftig. Innovasjon Norge måtte stoppe satsingen på å markedsføre landet vårt som friluftslivsdestinasjon, skriver NRK.
Nettstedet Kampanje.no følger opp med denne: Innovasjon Norge har i to år planlagt en kampanje for å markedsføre Norge som friluftslivsdestinasjon. Etter protester ble kampanjen satt på pause.
Dette er bare toppen på isfjellet når det gjelder kritikken mot Innovasjon Norge akkurat nå.
Det kommer til å komme mer i tida fremover. Og det kan bli et heftig reiselivsopprør.
Det store spørsmålet er: er det vilje til å rydde opp, gjenskape tillit og samle troppene? Og fremfor alt: Hvem skal gjøre det?

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.