THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Reisetipset: Slik er mine favoritthotellrom

Hva er det som skiller et godt fra et mindre godt hotellrom?

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Etter noen tusen netter på hotell har jeg funnet min favorittrom. Det vil si, det er ikke ett bestemt hotell og ett bestemt rom. Men en en kjede av detaljer som gjør at det er et favorittrom. Et hotellrom laget etter en formel som gjør at det blir et bedre rom enn mange andre. For ja, jeg har en liste over «egenskaper» som jeg helst skyr unna.

Styrer unna

Det er selvsagt noen hotellrom som alle regner som elendige. Der renhold er et fremmedord, senger og møbler er ødelagt og det i beste fall er kaldt vann - om noe - i dusjen.
Det er ikke disse rommene jeg skriver om når det gjelder de dårlige. Men det finnes en rekke hotellrom både i Norge og i andre attraktive reiseland som jeg strekker meg langt for å unngå.
Men la meg heller starte i den andre enden: de rommene som er hotellrom som får meg til å trives ekstra godt.

En god start

Det starter allerede i resepsjonen, der den eller de ansatte virkelig er interessert i at jeg skal få et godt opphold. De forklarer uoppfordret hvilke ekstratilbud hotellet har til sine gjester. Slik som rabbattordninger hos andre bedrifter i nærheten, tilgang til treningsrom eller spa, restaurantens og barens åpningstider og selvsagt tider for frokostservering og utsjekk. Gjerne også hva det koster med sen utsjekk.

De beste rommene

Et godt hotellrom har kveldslyset påskrudd ved ankomst. Slik at jeg slipper å lete meg frem til lysbrytere. Det handler om det praktiske - og om å føle seg velkommen.
En god stol eller sofa er kjærkommen, og selvsagt at senga er av god kvalitet.
Jeg liker ikke pute-bonanza i senga. Pynteputene havner med 100 prosents sikkerhet på gulvet. Det samme gjelder sengeteppet ved fotenden av senga.
En god dyne - og to puter, der én er av lav type og én er av høy type er veldig, veldig bra. Puta skal ikke være «oppbrukt» og klumpete. Og dyna skal også være «fluffy» og ikke en utslitt dyne med kunstig fyll, slik man kanskje husker fra hytteturer i «gamle dager» .

Nei, nei, nei

Det finnes «moderne» hotell som har luftstyring og varmestyring som fører til at de ikke har vinduer som kan åpnes for lufting om natta. Slike hotell kan få meg til å sjekke ut umiddelbart. Jeg vil ha vinduer som kan åpnes skikkelig for frisk luft om natta. Helst mulighet for luftsirkulasjon, ved at det kan åpnes minst to vinduer. Gulvtepper av typen vegg-til-vegg er heller ikke min favoritt. Et teppe må kunne enkelt luftes og eventuelt byttes.
Mange hotellrom - også dobbeltrom - har av én eller annen grunn bare ett koffertstativ. Hvem som skal få stativet og hvem som skal bruke gulvet til sin koffert når man reiser to sammen har jeg aldri helt funnet ut av.

Badet

Et godt bad har gulvvarme, slik at jeg slipper «iskalde» gulv når jeg står barbeint på badet. Dobbelt antall nyere og gode håndklær, vaskekluter og gjerne en badekåpe er med på å løfte opplevelsen. Det er kjærkomment.
Noen hotell har nattbelysning på badet. Helt supert. Dersom dobbeltrommet også har dobbelt sett vasker så kommer enda et plusspoeng på lista.

Minibaren

Alle gode hotellrom bør ha en minibar. Om det er fylt opp fra før, eller bare til kjøling av egne varer, er ikke avgjørende. Men minibar bør være på plass.
Det samme gjelder strykebrett, strykejern og en skikkelig kaffemaskin - ikke vannkoker med pulverkaffe.

Når dette er på plass. Da har jeg funnet et favoritthotellrom.
Er det noe du synes mangler her? Skriv det gjerne i kommentarfeltet.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.