Gjerrigknark på julemarked? Bli heller hjemme
De ønsker seg heller et «temujulemarked«.
(ODD ROAR LANGE): Årets julemarkedsesong er i full gang. Rundt om i landet har tusenvis av energiske mennesker jobbet i månedsvis for å skape julemarked.
I bygd og by har ivrige sjeler stått på sent og tidlig for å lage varer til årets julemarked. Det kan være lokale handelsforeninger, idrettslag, velforeninger, kommersielle aktører, venneforeninger eller andre som ønsker å skape litt ekstra liv, lys og glede - og inntekter - før jul.
Håndverk, brukskunst og lokalmat står side om side med godsaker fra fjerne himmelstrøk. Men også i år, som i fjor - og året før der - har klagene på prisene vært høylytte.
Synger ut
Besøkende reagerer på det de mener er urimelig høye priser stiller gjerne opp i lokalavisa for å dele sin klage.
«Måtte betale 59 kroner for et eple. Reagerer på populært tilbud: - Høye priser på helt alminnelige ting, skriver lokalavisa «Avisa Oslo». Artikkelen er plukket opp og delt i en lang rekke aviser rundt om i landet. Julemarkedklaging er en velkjent norsk sportsgren.
«Dette sier folk om prisene på Jul i Vinterland: – Det er jo dyrt,» skrev Avisa Oslo i fjor.
Avisa har gjort det til en årlig øvelse å lete etter noen som klager på prisene. Det kan synes om om letingen ikke er krevende.
En vaffel til 65 kroner får mange til å riste på hodet. ;ens glaserte epler med strøssel på en pinne blir sammenlignet med et alminnelig eple hos Kiwi. «Det er bare et eple»…
Glemte de dette?
Nei, det er ikke bare en vanlig vaffel eller et vanlig eple!
Før klagingen ta overhånd, så kan det vær verd å tenke på mer enn seg selv.
Julemarked er en lokal reiselivsopplevelse, levert og presentert av entusiaster som ønsker å skape gode opplevelser for de besøkende samtidig som de skaper en inntekt som de kan leve av.
Mange synes også å ha glemt at prisen skal dekke mye mer enn bare råvarer.
Faktorer som leie av bod, moms, lønn til ansatte og svinn spiller inn på prissettingen. Dette gjør at prisene ikke kan sammenlignes med for eksempel et lokalt idrettslag som selger vafler for en billig penge, ofte gjennomført på dugnad, med sponsede råvarer og gratis bodplass.
Stusser du over at de må betale «husleie« for bodplassen? Vel, da har du glemt at noen har bygd boder som leies ut, lagt opp strøm, sørget for markedsføring og sikkerhet, og skal rydde ned når jula ringes inn.
Nå er jeg lei
Allerede ved inngangen til årets julemarkedsesong er jeg gått lei av klagingen på julemarkedsprisene - og utvalget.
Jeg mener at gjerrigknarker bør holde seg hjemme. Der kan de lage egne billigvafler og spise rabatterte kiwiepler mens de smiler fornøyd for seg selv.
For klagingen over prisene kommer ikke fra de som ikke har råd til å betala prise for vafler, pølser, elgburgere og hjemmestrikkede votter. Klagingen kommer oftest fra folk med god nok råd til å betale for seg. Det er bare så deilig å få klage litt, og få anerkjennende blikk fra venner og noen likes på Facebook og Instagram.
Klagerne, som egentlig er julemarkedets gnagere, er blitt helter for mange. Gjerrigknarken er blitt «De som tør å si i fra», «De som tør å si det som det er.»
Men er det slik vi vil ha det? Vil vi være et land med førjulsgjerrigknarker?
Temujulemarked
Julemarkedene som regel er gratis å besøke, med gratis underholdning og opplevelser. Dette handler om mer enn bare handel - det er snakk om lokal verdiskaping, samhold og tradisjoner.
Har gjennrigknarkene advart mot konsekvensene hvis folk bare jakter på lavest mulig pris. Frykten er at man kan ende opp med et «Temu-julemarked», der prisen er viktigst og kvaliteten er lav.
Så neste gang man stønner over prisen på en vaffel, er det verdt å tenke over hva man egentlig betaler for. Kanskje er det verdt det likevel, for å bevare de verdiene julemarkedene representerer?
· Om The Travel Inspector:
· Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
· Om Odd Roar Lange:
· Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.