THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik blir den nye turistskatten i Norge

Blir neppe innført denne sommeren heller

Geirangerfjorden r populær - og snart kommer forbudet mot skip som slipper ut co2. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE); I årevis har det vært diskutert om Norge skal ha en turistskatt eller ikke. Et reiselivsutvalg, ledet av tidligere Venstre-leder Trine Skei Grande foreslo at det innføres en nasjonal turistskatt. Og at den primært skal legges på fly, tog, ferge og cruise inn og ut av landet.
Nå er det klart at det ikke blir slik. Regjeringen har bestemt seg for ikke å gå videre med Reisemålsutvalgets modell om innkreving via transport inn til eller ut av landet. Bakgrunnen er at en nasjonal besøksavgift, utløst av grensepassering, sannsynligvis vil være i strid med EØS-rettens prinsipper.
I stedet bekrefter kilder til Thetravelinspector.no at regjeringen vi åpne for lokale turistskatter i Geiranger og Lofoten.

Ulike ord - samme innhold

Noen kaller det turistskatt, andre kaller det fellesgodefinansisering. Atter andre, som regjeringen og næringsminister Jan Christian Vestre kaller det besøksbidrag. Det er uansett samme ting; en ordning der besøkende turister og gjester skal betale litt ekstra for seg når de besøker områder med stort press og liten mulighet for at lokalbefolkningen kan ta regninga.

Økende behov

Turistmagneter som Lofoten og Geiranger har varslet behov for å kunne finansiere reiselivsrelaterte fellesgoder som for eksempel søppelrydding, sti-vedlikehold og renhold av toaletter.
Regjeringen vil derfor gjennomføre pilotprosjekter med lokale besøksbidrag, og skisserer en løsning der kommunene i samarbeid med næringslivet kan tilpasse innretningen etter lokale behov.
– Besøksbidrag er etterspurt og vil komme lokalsamfunn og reiseliv til gode. Om turistene bidrar litt ekstra til spleiselaget, kan populære reisemål legge mye bedre til rette for både fastboende, besøkende og næringsliv, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Henningsvær i Lofoten. Foto: Odd Roar Lange

«Snart» kommer den

I begynnelsen av februar legger regjeringen frem Norges første veikart for reiselivsnæringen, med en rekke tiltak for å styrke reiselivet. Som et ledd i dette arbeidet presenterer næringsministeren i dag en mulig løsning for det nye besøksbidraget.
– Reiselivsnæringen er svært viktig for Norge. Den sysselsetter over 180 000 personer og bidrar til verdiskaping og innovasjon over hele landet. Mitt mål er at Norge skal utvikle verdens mest bærekraftige reiselivsnæring, med flere helårs arbeidsplasser, høyere lønnsomhet og enda flere spektakulære opplevelser, sier Vestre.

Næringsminister Jan Christian Vestre Foto: Odd Roar Lange

Fire modeller

Regjeringen gjennomfører nå et lovarbeid som åpner for at det kan gjennomføres pilotprosjekter med lokale besøksbidrag. Løsningen kan basere seg på påslag på disse ordningene:
a) en avgift for overnatting
b) parkeringsbetaling
c) cruisepassasjeravgift
d) dagsbesøksavgift.

For noen steder er det aktuelt med en kombinasjon av disse

– Forslaget vil gjøre det mulig å legge bedre til rette for effektiv besøksstyring i kombinasjon med at reisemålene har gode planer for destinasjonsutvikling. Det opplever jeg at reiselivsnæringen er opptatt av, sier Vestre.

Dyrere netter

Overnattingsavgift er den vanligste formen for besøksbidrag i Europa.
En oversikt fra Reisemålsutvalget , som var ledet av Skei Grande, viste at 20 europeiske land har innført besøksbidrag på korttidsopphold.
– Besøksbidrag ved overnatting er praktisk gjennomførbart og belaster lokalbefolkningen i veldig liten grad. Når overnattingsbidraget legges på flere tilbydere, som Airbnb og camping, unngår vi dessuten uønsket vridning mellom hoteller og private utleiere, sier Vestre.
Denne modellen er nå innført i blant annet Hellas.
– Jeg vet det er stort engasjement om dette og vi skal ha god dialog med næringen om hvordan forslaget kan utformes best mulig, sier Vestre.

Fra 2026 er dette forbudt i verdensarvfjordene. Foto: Odd Roar Lange

Dagsbesøkende må betale

For også å treffe de dagsbesøkende, vil regjeringen åpne for at pilotkommuner som innfører besøksbidrag kombinerer overnattingsavgiften med en parkeringsbetaling og/eller en cruisepassasjeravgift.
Regjeringen vil også se nærmere på mulighetene for å åpne for en dagsbesøksavgift, lik en modell som Venezia tester ut våren 2024. Den skal fungere som en slags inngangsbillett til byen.
Denne vil ventelig bli lagt til både offentlig kommunikasjon og gjennom bompengeordninger for biler.

Ny høringsrunde

– Besøksbidrag er noe helt nytt i Norge, og det vi gjør nå er nybrottsarbeid. Vi har vært åpen om at det vil kreve et grundig lovarbeid før vi sender forslaget på høring. Vi er også veldig klar over at aktørene ønsker god fremdrift. Det er en del arbeid som gjenstår, men jeg er overbevist om at vi sammen vil komme fram til gode og praktiske løsninger, sier Vestre.
Næringsministeren er tydelig på at regjeringen vil inkludere næringslivet og kommunene i det videre arbeidet.
– Jeg har besøkt flere av de aktuelle pilotkommunene i nord og i sør. Jeg opplever at vi har god dialog med reiselivsaktørene, og vil fortsette det gode samarbeidet for å styrke reiselivsnæringen og gjøre Norge til verdensleder innenfor bærekraftig reiseliv, sier Vestre.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.