Kundene har talt: SAS stuper
Dette er slett ikke bra. Og det kan bli en tøff sommer
(ODD ROAR LANGE): Flyselskapet SAS har lagt et mareritt-år bak seg. Og nå straffes de voldsomt av de reisende. Tilliten til det nordiske selskapet faller som en stein. Det er ingen god nyhet for SAS ved inngangen til den viktigste årstiden, sommeren. For uten en riktig god sommer i år kan det bli beinhardt for SAS.
Kundene var lei av å vente
Det er nemlig om sommeren flyselskapene har sin mest inntektsbringende periode. Svikter denne, gir det økonomidirektøren skikkelig hodepine. Og fjorårssommeren med den omfattende pilotstreiken med påfølgende alt for sakte fart i tilbakebetaling og utbetaling av EU-kompensasjoner gikk ikke upåaktet hen.
SAS får inn for krasjlanding i årets Apelands store omdømmemåling Traction Norge. Og som om ikke dette er nok, så klatrer konkurrenten Norwegian mest på listen.
50 store virksomheter er vurdert i omdømmemålingen Traction Norge 2023, blant dem flere store aktører i reiselivsbransjen. Nordic Choice Hotels scorer best innen reiseliv, med en omdømmescore på 71. Størst nedtur opplever SAS, som faller 14 poeng.
– Omdømmetapet er en tydelig konsekvens av streiken og feriekaoset som SAS forårsaket i fjor sommer, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak målingen.
Han mener selskapet har en betydelig oppgave foran seg med å gjenvinne tillit.
– Folk tilgir, men det går en grense. SAS bør ha en god sommer, for å si det sånn.
Tøffe tider
Flyselskapene har en lang vei å gå med å gjenskape det riktig gode forholdet til forbrukerne.
Flyselskapet med størst medvind i årets omdømmemåling er Norwegian, som går fem poeng frem til en omdømmescore på 64, som fortsatt bare er et middels omdømme.
Bedre omdømme enn både Norwegian og SAS hadde konkursrammede Flyr, som landet med en score på 67. Ryanair, som ofte har ligget på bunnen, ble ikke nominert til årets måling. Det har heller ikke Widerøe.
Det går av og til et tog
Helt på skinner går det ikke for Vy som er inne på listen med en omdømmescore på 60. Det er langt unna fjorårets resultat for Flytoget, som var en score på 80 og plass i kategorien «svært godt omdømme».
– Det blir spennende å se hva som skjer hvis Vy får overta Flytoget. Tar de liv av en omdømmevinner, eller vil Vy lære og løfte seg, spør Ole Christian Apeland.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.